مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,302
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

814
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه بهزیستی روانی و سبک های مقابله ای در مادران کودکان ناشنوا و عادی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 59

چکیده

 زمینه و هدف: خانواده های دارای کودکانی دچار نقص شنوایی, با چالش های متفاوتی رو به رو می شوند, و در این بین مادران به علت نقش سنتی مراقب, مسوولیت های بیشتری در قبال این کودکان دارند و در نتیجه, با مشکلات روان شناختی بیشتری مواجه می شوند. هدف از پژوهش حاضر, مقایسه بهزیستی روان شناختی و سبک های مقابله ای در مادران کودکان ناشنوا و عادی بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای, پس رویدادی و گروه نمونه این پژوهش 30 نفر از مادران دانش آموزان ناشنوا و 30 نفر از مادران دانش آموزان عادی مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و سبک های مقابله ای بیلینگر و موس (1981) استفاده شد. از روش آماری آنالیز واریانس دوطرفه جهت تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میزان بهزیستی روان شناختی و مولفه های آن در مادران کودکان ناشنوا به طور معنی داری پایین تر از مادران کودکان عادی بود (به ترتیب p<0.01؛ (p<0.05 و همچنین از لحاظ سبک مقابله ای شناختی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (p<0.01)؛ به طوری که مادران کودکان ناشنوا کمتر از سبک مقابله ای شناختی استفاده می کردند.نتیجه گیری: به نظر می رسد که فقدان حس شنوایی کودکان بر بهزیستی روان شناختی و سبک های مقابله ای مادرانشان تاثیر گذاشته, و تاثیر آن می تواند به صورت مشکلات روان شناختی و استفاده کمتر از سبک های مقابله ای سازگارانه قابل مشاهده باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پور، عبداله، اکبری، ابراهیم، تقی پور، مریم، عظیمی، زینب، و رفاقت، ابراهیم. (1391). مقایسه بهزیستی روانی و سبک های مقابله ای در مادران کودکان ناشنوا و عادی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 21(4)، 52-59. SID. https://sid.ir/paper/106409/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پور عبداله، اکبری ابراهیم، تقی پور مریم، عظیمی زینب، رفاقت ابراهیم. مقایسه بهزیستی روانی و سبک های مقابله ای در مادران کودکان ناشنوا و عادی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1391؛21(4):52-59. Available from: https://sid.ir/paper/106409/fa

    IEEE: کپی

    عبداله قاسم پور، ابراهیم اکبری، مریم تقی پور، زینب عظیمی، و ابراهیم رفاقت، “مقایسه بهزیستی روانی و سبک های مقابله ای در مادران کودکان ناشنوا و عادی،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 21، no. 4، pp. 52–59، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا