مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,114
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ایدئولوژی های عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه بر عدالت رفتاری، عدالت در ارزیابی و استرس منفی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 24

چکیده

 زمینه و هدف: عدالت در قالب ایدئولوژی های عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه, از زمره عناصر ادراکی و شناختی مهم در عرصه های مختلف زندگی است. هدف پژوهش حاضر, بررسی نقش ایدئولوژی های عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه بر عدالت رفتاری, عدالت در ارزیابی و استرس منفی دانشجویان در شهر اصفهان بود.مواد و روش ها: این مطالعه همبستگی به صورت گذشته نگر انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه های اصفهان تشکیل دادند که از بین آن ها 500 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه باور به دنیای عادلانه (Dalbert), باور به دنیای ناعادلانه Dalbert) و همکاران), عدالت در ارزیابی, عدالت رفتاری و استرس منفی (هر سه از Dalbert و همکار) و ایدئولوژی های عدالت و پرسش نامه اعتماد دموکراتیک (هر دو از Wegenerو همکاران) بود. داده های حاصل از پرسش نامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و مدل سازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که جبر گرایی و اعتماد دموکراتیک 7/5 درصد از واریانس باور به دنیای عادلانه, باور به دنیای ناعادلانه 8/1 درصد از واریانس عدالت رفتاری, باور به دنیای عادلانه, عدالت رفتاری و برابری گرایی, 2/19 درصد از واریانس عدالت در ارزیابی و عدالت رفتاری, 9/7 درصد از واریانس استرس منفی را تبیین می نماید.نتیجه گیری: تقویت باور به دنیای عادلانه و تضعیف برابری گرایی باعث افزایش عدالت رفتاری می گردد و تقویت باور به دنیای عادلانه باعث افزایش عدالت در ارزیابی خواهد شد. با افزایش عدالت رفتاری و عدالت در ارزیابی, سطح استرس منفی دانشجویان کاهش می یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گل پرور، محسن، و اکبری، محمد. (1389). نقش ایدئولوژی های عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه بر عدالت رفتاری, عدالت در ارزیابی و استرس منفی دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، 8(1 (پی در پی 15))، 11-24. SID. https://sid.ir/paper/106590/fa

    Vancouver: کپی

    گل پرور محسن، اکبری محمد. نقش ایدئولوژی های عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه بر عدالت رفتاری, عدالت در ارزیابی و استرس منفی دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری[Internet]. 1389؛8(1 (پی در پی 15)):11-24. Available from: https://sid.ir/paper/106590/fa

    IEEE: کپی

    محسن گل پرور، و محمد اکبری، “نقش ایدئولوژی های عدالت و باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه بر عدالت رفتاری, عدالت در ارزیابی و استرس منفی دانشجویان،” تحقیقات علوم رفتاری، vol. 8، no. 1 (پی در پی 15)، pp. 11–24، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106590/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button