مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و تبیین الگوی رضایت بیماران در بیمارستانها: با تاکید بر نقش هوش عاطفی، هوش معنوی و هیجان پذیری کادرهای درمانی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: با جود اینکه در مورد اهمیت نقش هوش عاطفی و خلق و خوی کادرهای درمانی در رضایت بیماران توافق کلی وجود دارد, اما شواهد تجربی کمی در این خصوص وجود دارد و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است. در راستای رفع این شکاف نظری, هدف مقاله حاضر, ارائه الگویی از رضایت بیماران در بیمارستانها با تمرکز بر نقش هوش عاطفی, هوش معنوی و هیجان پذیری مثبت و منفی کادرهای درمانی است.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن, پزشکان و پرستاران 2 بیمارستان دولتی و 2 بیمارستان خصوصی استان تهران و بیماران آنها می باشند. داده های تحقیق از 228 آزمودنی گردآوری شده است که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. ابزار اصلی گردآوری داده های تحقیق, پرسشنامه است که پایایی تمامی پرسشنامه ها بالاتر از سطح قابل قبول (0.7) بوده است. برای تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف, آزمونt , و روش تحلیل مسیر استفاده شده است.نتایج: نتایج تحقیق بیانگر این است که ویژگیهای روحی و عاطفی در کادرهای درمانی, قدرت تبیین 39 درصد از رضایت بیماران را دارا می باشند ( (R2=0.39که در مطالعات رفتاری, بسیار قابل توجه می باشد. از میان متغیرهای مستقل تحقیق, به ترتیب هوش عاطفی, هیجان پذیری مثبت و هوش معنوی, بیشترین تاثیر مثبت را بر رضایت بیماران دارند و هیجان پذیری منفی دارای تاثیر منفی بر رضایت بیماران می باشد. همچنین, برقراری ارتباط اثربخش با بیمار, عملکرد شغلی و انسجام بین کادر درمانی در مدل نقش متغیر میانجی را ایفا می کنند.نتیجه گیری: پرستاران و پزشکان به علت دشواری کار و مواجه بودن با مشتریانی که از بیماری رنج می برند, باید از خلق و خوی مناسب و سطح بالایی از هوش عاطفی و معنوی برخوردار باشند تا بتوانند علاوه بر انجام وظایف کاری, رضایت نهایی بیماران را نیز کسب کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاییان، علی، هادی زاده مقدم، اکرم، و نائیجی، محمدجواد. (1390). طراحی و تبیین الگوی رضایت بیماران در بیمارستانها: با تاکید بر نقش هوش عاطفی, هوش معنوی و هیجان پذیری کادرهای درمانی. بیمارستان، 10(3 (مسلسل 38))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/106746/fa

    Vancouver: کپی

    رضاییان علی، هادی زاده مقدم اکرم، نائیجی محمدجواد. طراحی و تبیین الگوی رضایت بیماران در بیمارستانها: با تاکید بر نقش هوش عاطفی, هوش معنوی و هیجان پذیری کادرهای درمانی. بیمارستان[Internet]. 1390؛10(3 (مسلسل 38)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/106746/fa

    IEEE: کپی

    علی رضاییان، اکرم هادی زاده مقدم، و محمدجواد نائیجی، “طراحی و تبیین الگوی رضایت بیماران در بیمارستانها: با تاکید بر نقش هوش عاطفی, هوش معنوی و هیجان پذیری کادرهای درمانی،” بیمارستان، vol. 10، no. 3 (مسلسل 38)، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106746/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button