Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

264
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

131
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر شبکه مجازی بر تاب آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطان

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 133

چکیده

 زمینه و هدف اکثر والدین کودکان مبتلابه سرطان بارمراقبتی را تجربه می کنند. از طرفی افزایش تاب آوری خانواده می تواند سطح بارمراقبتی را کاهش دهد. هدف اصلی این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر شبکه مجازی بر تاب آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطان است. روش بررسی این مطالعه یک پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون تک گروهی بود. 50 نفر از والدین کودکانی که به مراکز منتخب مراجعه می کردند, به روش نمونه گیری مستمر, انتخاب شدند. بازه زمانی نمونه گیری از مهر تا اسفند 1399 بود. ابزار گردآوری داده ها, شامل اطلاعات جمعیت شناختی, مقیاس تاب آوری و مقیاس بار مراقبتی بود. آموزش تاب آوری به مدت 4 هفته ازطریق یک شبکه اجتماعی مجازی برگزار شد. یک ماه پس از انجام مداخله, پس آزمون گرفته شد. تحلیل داده ها بااستفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی زوجی) در نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته ها: میانگین تاب آوری قبل از مداخله 21/84±, 50/32 و بعد از مداخله 9/16±, 78/24 نشان دهنده افزایش معنادار میانگین نمره کسب شده بعد از مداخله بود (0/001>P). همچنین میانگین بارمراقبتی کل قبل از مداخله(18/17±, 57/18) و بعد از مداخله (7/45±, 24/02) نشان دهنده کاهش معنادار میانگین نمره کسب شده بعد از مداخله بود (0/001>P). نتیجه گیری: برنامه آموزشی مبتنی بر شبکه مجازی باعث افزایش تاب آوری والدین کودکان مبتلابه سرطان می شود. کاربرد برنامه های آموزشی مبتنی بر شبکه های اجتماعی که قابلیت اجرایی بالایی دارند, به منظور افزایش تاب آوری و کاهش بار مراقبتی والدین و به ویژه والدین کودکان مبتلابه سرطان, باید مدنظر مدیران پرستاری قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهزادی، هاجر، بریم نژاد، لیلی، مردانی حموله، مرجان، و حقانی، شیما. (1401). ارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر شبکه مجازی بر تاب آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطان. نشریه پرستاری ایران، 35(136 )، 118-133. SID. https://sid.ir/paper/1068998/fa

    Vancouver: کپی

    بهزادی هاجر، بریم نژاد لیلی، مردانی حموله مرجان، حقانی شیما. ارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر شبکه مجازی بر تاب آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطان. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1401؛35(136 ):118-133. Available from: https://sid.ir/paper/1068998/fa

    IEEE: کپی

    هاجر بهزادی، لیلی بریم نژاد، مرجان مردانی حموله، و شیما حقانی، “ارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر شبکه مجازی بر تاب آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطان،” نشریه پرستاری ایران، vol. 35، no. 136 ، pp. 118–133، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1068998/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا