مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

160
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

102
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 256 | صفحه پایان 267

چکیده

 هدف تغذیه با شیرمادر یکی از مهم ترین عوامل در تأمین سلامت نوزادان نارس است. خودکارآمدی مادر عاملی مهم در شروع و تداوم شیردهی نوزاد با شیر مادر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس نظریه خودکاآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس انجام شد. روش , ها این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی است که در سال 1399 با مشارکت 82 مادر دارای نوزاد نارس با روش نمونه گیری دردسترس و سپس تخصیص به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 41 نفر) انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی, ابزار خودکارآمدی والدینی بارنس و چک لیست مشاهده ای رفتار شیردهی مادر تکمیل شد. مداخله آموزشی در گروه آزمایش براساس 4 منبع اطلاعاتی ارائه شده توسط بندورا و طی 4 جلسه آموزشی 45 تا 60 دقیقه ای, 4 روز قبل از ترخیص به صورت تک نفره اجرا شد. همچنین پرسش نامه ها در روز ترخیص و 1 هفته پس از ترخیص مجدداً تکمیل شدند. داده ها با آمارهای توصیفی (جدول, میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی زوج و تی مستقل) در نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه وتحلیل شد. یافته , ها میانگین سن مادر در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 29/6 و 28/2 سال بود. میزان خودکارآمدی مادر قبل از مداخله در 2 گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنا داری نداشتند (0/37=P). اما میزان خودکارآمدی مادر پس از آموزش, افزایش پیدا کرده بود (0/001=P). همچنین نمره رفتار شیردهی مادر پس از آموزش در 2 گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشتند, به طوری که این نمره در گروه آزمایش بسیار بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه , گیری در مطالعه حاضر, آموزش سبب افزایش میزان خودکارآمدی مادران شده است که با در نظر داشتن اهمیت خودکارآمدی بالای مادران در مراقبت از شیرخوار, آموزش مادران نوزادان نارس در مراقبت از شیرخوار ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اسدی نوقابی، فریبا، یوسفی، محسن، گل علیپور، الناز، زارعی، عارف، یوسفی، هادی، و امینی، الهام. (1401). تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس: یک مطالعه نیمه تجربی. طب پیشگیری، 9(3 )، 256-267. SID. https://sid.ir/paper/1074033/fa

Vancouver: کپی

اسدی نوقابی فریبا، یوسفی محسن، گل علیپور الناز، زارعی عارف، یوسفی هادی، امینی الهام. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس: یک مطالعه نیمه تجربی. طب پیشگیری[Internet]. 1401؛9(3 ):256-267. Available from: https://sid.ir/paper/1074033/fa

IEEE: کپی

فریبا اسدی نوقابی، محسن یوسفی، الناز گل علیپور، عارف زارعی، هادی یوسفی، و الهام امینی، “تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بندورا بر رفتار شیردهی مادر به نوزاد نارس: یک مطالعه نیمه تجربی،” طب پیشگیری، vol. 9، no. 3 ، pp. 256–267، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1074033/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button