مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

65
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

43
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر حافظه کاری، توجه و علائم اضطراب آشکار در دانش آموزان دختر مضطرب

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 91

چکیده

 مقدمه اضطراب و مشکلات مرتبط با آن شایع ترین شکل مشکلات در کودکان است که با پیامدهای منفی متعددی همراه است. هدف پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر اضطراب, حافظه کاری و توجه در دانش آموزان دختر مضطرب انجام شد. روش مطالعه حاضر طی دو مرحله انجام شد ابتدا بسته مداخله روانی حرکتی تدوین و برای اعتباریابی آن از اعتبار محتوایی استفاده شد. سپس, از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی منطقه 6 تهران در سال 1400 بودند. از میان آن ها 40 نفر به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله روانی حرکتی در قالب 10 جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب آشکار, آزمون استروپ, فراخنای ارقام وکسلر و آزمون حافظه دیداری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد برنامه مداخله ای اعتبار محتوایی لازم را دارد و بسته مداخله توانست اضطراب را به طور معناداری کاهش دهد (P<0/001, F=224/28) و باعث بهبود حافظه کاری (P<0/001, F=24/25) و توجه (P<0/001, F=9/67) شود و تاثیر آن تا مرحله پیگیری ماندگار بود. نتیجه گیری درمان روانی حرکتی موجب بهبود اضطراب, توجه و حافظه کاری می شود؛ بنابراین می تواند به عنوان برنامه ای روا و کارآمد در مدیریت اضطراب و بهبود کارکردهای شناختی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نادری، زهره، سهرابی، فرامرز، برجعلی، احمد، و دلاور، علی. (1401). تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر حافظه کاری, توجه و علائم اضطراب آشکار در دانش آموزان دختر مضطرب. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(2 )، 76-91. SID. https://sid.ir/paper/1074853/fa

    Vancouver: کپی

    نادری زهره، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، دلاور علی. تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر حافظه کاری, توجه و علائم اضطراب آشکار در دانش آموزان دختر مضطرب. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1401؛9(2 ):76-91. Available from: https://sid.ir/paper/1074853/fa

    IEEE: کپی

    زهره نادری، فرامرز سهرابی، احمد برجعلی، و علی دلاور، “تدوین و اعتباریابی بسته مداخله روانی حرکتی و اثربخشی آن بر حافظه کاری, توجه و علائم اضطراب آشکار در دانش آموزان دختر مضطرب،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 9، no. 2 ، pp. 76–91، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1074853/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button