مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,477
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و به کارگیری شاخص های تخصیص منابع مالی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی: کاربرد نظریه «کارفرما- مجری» در مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 2 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت مدیریت اقتصاد در آموزش ضرورت دارد تا به دنبال راهی برای مدون نمودن علمی چگونگی اختصاص بودجه در دانشکده های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی بود. در این پژوهش با استفاده از «نظریه کارفرما- مجری», پژوهش گران با هدف تعیین شاخص هایی برای تخصیص بودجه در دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی مبتنی به اصول علمی مدیریت و اقتصاد به انجام این پژوهش اقدام نمودند.مواد و روش ها: این مطالعه کیفی به صورت تشکیل جلسات صاحب نظران و به روش دلفی انجام گردید. با مطالعه روش های تخصیص بودجه کشورهای مختلف و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر دانشگاه و دانشکده های تحت پوشش, شاخص های تخصیص بودجه تدوین گردیدند.نتایج: تخصیص بودجه آموزش در دانشگاه علوم پزشکی منتخب, متناسب با عملکرد دانشکده ها, تعداد اعضای هیات علمی, تعداد دانشجویان و مقطع دانشجویان و هزینه بری رشته نبوده است. بررسی ها نشان داد تخصیص اعتبارات هر دانشکده بیش تر معطوف به میزان هزینه های سال قبل و قدرت چانه زنی روسای دانشکده ها بوده است و برونداد حاصل از عملکرد کم تر به عنوان شاخص به کار برده می شده است.نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش, اقداماتی نظیر چانه زنی و توجیهات کلامی برای افزایش سهم دانشکده از بودجه کل دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی منتخب برای انجام این پژوهش جای خود را به ارایه مستندات و عملکرد در جهت توسعه و حتی ارتقای کیفیت آموزش داد. این مطالعه نشان داد مناسب ترین شاخص برای تقسیم منابع مالی آموزش بین دانشکده های مختلف یک دانشگاه, بر اساس تعداد دانشجو و هزینه بری هر رشته و مقطع می باشد. در این مطالعه ضرایب هزینه بری رشته و مقطع تعیین و بومی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریعتی، محمد، یونسیان، مسعود، و دادگری، علی. (1387). طراحی و به کارگیری شاخص های تخصیص منابع مالی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی: کاربرد نظریه «کارفرما- مجری» در مطالعه کیفی. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 3(3-4)، 2-8. SID. https://sid.ir/paper/107838/fa

    Vancouver: کپی

    شریعتی محمد، یونسیان مسعود، دادگری علی. طراحی و به کارگیری شاخص های تخصیص منابع مالی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی: کاربرد نظریه «کارفرما- مجری» در مطالعه کیفی. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1387؛3(3-4):2-8. Available from: https://sid.ir/paper/107838/fa

    IEEE: کپی

    محمد شریعتی، مسعود یونسیان، و علی دادگری، “طراحی و به کارگیری شاخص های تخصیص منابع مالی آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی: کاربرد نظریه «کارفرما- مجری» در مطالعه کیفی،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 3، no. 3-4، pp. 2–8، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107838/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button