مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,860
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش تمایز یافتگی و صمیمیت دانشجویان متاهل

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 93

چکیده

 مقدمه: ازدواج و انتخاب همسر یکی از مهمترین رویدادهای زندگی انسان محسوب می شود که نه تنها بر سلامت جسمی بلکه بر سلامت روانی فرد نیز تاثیر می گذارد و به طور قطع هر مشکلی برای خانواده اتفاق بیافتد؛ ضرر آن متوجه کل ساختار و نظام ارزشی, فرهنگی جامعه خواهد بود. متاسفانه زوج های جوان وقت و انرژی خاصی صرف آماده شدن برای ورود به این رابطه نمی کنند و در همان سال های اولیه زندگی, تعارضات قابل توجهی را تجربه می کنند. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر افزایش تمایز یافتگی و صمیمیت زوجین می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای 30 زوج (60 نفر) از دانشجویان متاهل انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (15 زوج) و شاهد (15 زوج) تقسیم شدند. قبل از مداخله و بعد از آن پرسشنامه خود متمایزسازی (DSI) و رضایت زناشویی (MIQ) توسط دانشجویان تکمیل گردید. گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. مداخله شامل 10 جلسه آموزش نظریه انتخاب بود.نتایج: یافته ها نشان داد که آموزش نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش تمایزیافتگی دانشجویان متاهل موثر است, به طوری که میانگین نمرات خود متمایزسازی در گروه مداخله از 170.2±19.2 به 191.8±10.1 افزایش یافته است. همچنین تاثیر مداخله بر افزایش صمیمیت زناشویی بین زوجین معنادار نبود.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش سودمندی آموزش نظریه انتخاب را در افزایش تمایزیافتگی تایید می کند لذا با توجه به تغییرات و تحولات فرهنگی, اجتماعی و نیاز روز افزون جوانان در آستانه ازدواج پیشنهاد می شود در مراکز آموزشی و دانشگاهی, آموزش این مهارت ها مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریعت زاده، منیره السادات، تبریزی، مصطفی، و احقر، قدسی. (1392). اثربخشی نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش تمایز یافتگی و صمیمیت دانشجویان متاهل. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 8(3)، 89-93. SID. https://sid.ir/paper/107880/fa

    Vancouver: کپی

    شریعت زاده منیره السادات، تبریزی مصطفی، احقر قدسی. اثربخشی نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش تمایز یافتگی و صمیمیت دانشجویان متاهل. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1392؛8(3):89-93. Available from: https://sid.ir/paper/107880/fa

    IEEE: کپی

    منیره السادات شریعت زاده، مصطفی تبریزی، و قدسی احقر، “اثربخشی نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش تمایز یافتگی و صمیمیت دانشجویان متاهل،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 8، no. 3، pp. 89–93، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107880/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا