مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,167
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

812
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 74

چکیده

 مقدمه: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی بین دختران دانش آموز دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شده است.مواد و روش ها: 242 دانش آموز دختر شهر تهران به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی است. قبل از مداخله آموزشی, پیش آزمون انجام شده و سپس بر اساس نتایج حاصله یک برنامه آموزشی در زمینه خشونت خانگی برای گروه مداخله اجرا گردید. 3 ماه بعد از مداخله همان پرسشنامه مجددا به افراد مورد مطالعه داده شد تا تکمیل نمایند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری کای- اسکوئر, ویلکاکسون و من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: نمرات آگاهی (p=0.324), نگرش (P>0.05) و عملکرد (p=0.758) در دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنی داری نداشت اما بعد از آموزش نمرات آگاهی و در ابعاد الگوی اعتقاد بهداشتی نمرات حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده, موانع درک شده و عملکرد در دانش آموزان بین دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری مشاهده شد (P<0.001) ولی در بعد راهنما برای عمل (p=0.837) و خودکارآمدی (p=0.262) این اختلاف از نظر آماری معنادار نبود.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر تاثیر آموزش از طریق مدل اعتقاد بهداشتی بر افزایش آگاهی, ادراکات (نگرش) و عملکرد دانش آموزان در مورد رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گرمارودی، غلامرضا، سرلک، بیتا، صادقی، رویا، و رحیمی فروشانی، عباس. (1395). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، 11(1 )، 69-74. SID. https://sid.ir/paper/107953/fa

    Vancouver: کپی

    گرمارودی غلامرضا، سرلک بیتا، صادقی رویا، رحیمی فروشانی عباس. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران. (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی[Internet]. 1395؛11(1 ):69-74. Available from: https://sid.ir/paper/107953/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا گرمارودی، بیتا سرلک، رویا صادقی، و عباس رحیمی فروشانی، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از خشونت خانگی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران،” (دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی (مجله دانش و تندرستی، vol. 11، no. 1 ، pp. 69–74، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/107953/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا