مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

89
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری بر استرس کودکان

صفحات

 صفحه شروع 225 | صفحه پایان 233

چکیده

 سابقه و هدف: روش های آرامش زایی از جمله ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری به دلیل ایجاد آرامش, احساس لذت بخش و احساس خوب بودن اهمیت زیادی دارند, لذا هدف مطالعه ی حاضر, تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری بر استرس کودکان بود. مواد و روش ها: در یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی ناحیه ی دو شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 نیز 45 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (آزمایش یک: ریلکسیشن, آزمایش دو: هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری, گروه سوم: گروه شاهد) قرار گرفتند. گروه های آزمایش, برنامه ی مداخله را دریافت نمودند, اما گروه شاهد, هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها از طریق پرسش نامه ی استرس جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد, آموزش ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری در کاهش استرس کودکان موثر بود (0/01 > P), همچنین بین اثربخشی دو روش درمانی در کاهش استرس کودکان تفاوتی وجود نداشت (0/05 < P) نتیجه گیری: آموزش ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری را می توان به عنوان درمان جایگزین در کنار سایر مداخلات روان شناختی در درمان مشکلات روان شناختی کودکان, مورد استفاده قرار داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاکریان، مهدی، و موسوی نژاد، سیدمحمود. (1401). تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری بر استرس کودکان. مجله علمی پژوهان، 20(4 )، 225-233. SID. https://sid.ir/paper/1081123/fa

    Vancouver: کپی

    شاکریان مهدی، موسوی نژاد سیدمحمود. تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری بر استرس کودکان. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1401؛20(4 ):225-233. Available from: https://sid.ir/paper/1081123/fa

    IEEE: کپی

    مهدی شاکریان، و سیدمحمود موسوی نژاد، “تعیین اثربخشی ریلکسیشن و هیپنوتیزم درمانی شناختی-رفتاری بر استرس کودکان،” مجله علمی پژوهان، vol. 20، no. 4 ، pp. 225–233، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1081123/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button