مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

58
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرآیند پرستاری مددجوی نوجوان مبتلا به هایپرگلایسمی طبق مدل دستیابی به هدف کینگ: یک مطالعه موردی

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 72

چکیده

 سابقه و هدف: وجود بیش ازحد قند در پلاسمای خون (هایپرگلایسمی) می تواند باعث افزایش اضطراب, افسردگی و استرس در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و درنتیجه کنترل نامناسب بیماری و افت کیفیت زندگی مددجو شود. این مطالعه به منظور ارایه ی فرایند پرستاری مددجوی نوجوان مبتلا به هایپرگلایسمی, بر اساس الگوی دستیابی به هدف کینگ انجام شد. مواد و روش ها: در مطالعه ی موردی حاضر, نمونه ی پژوهش, مددجویی نوجوان با هایپرگلایسمی بود که مکررا به بیمارستان مراجعه می کرد و بستری شده بود. بدین منظور انتخاب نمونه از طریق جامعه ی قابل دسترس پژوهش, یعنی نوجوانان بستری در بخش کودکان همدان با تشخیص هایپرگلایسمی انجام شد. گردآوری داده ها از طریق پرونده ی مددجو, مصاحبه با مددجو, مشاهده ی مددجو, خانواده, پزشک و پرستار انجام شد. فرایند پرستاری طبق الگوی دستیابی به هدف کینگ, پس از پذیرش درخواست پژوهشگر توسط مددجو در روز آخر بستری در بیمارستان آغاز شد. مراحل فرایند پرستاری یعنی بررسی, تشخیص پرستاری, تعیین اهداف مشترک و اولویت بندی, تراکنش بر اساس ترجیحات مددجو و ارزیابی سطح دستیابی به اهداف توسط مددجو با مقایسه قبل و بعد در طیف 2-تا 2+ به صورت تجزیه وتحلیل کیفی انجام شد. یافته ها: یافته ها: ی مطالعه نشان داد که نوجوان دیابتی درک مناسبی از عوامل موثر بر پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی نداشت, اما با اجرای فرایند پرستاری و درک شرایط موثر بر هایپرگلایسمی, آمادگی لازم را برای برقراری تعامل با پرستار پیدا کرد. یافته ها: به چهار تشخیص پرستاری و دوازده هدف مراقبتی منجر شد. در ارزشیابی مشخص شد که مددجوی نوجوان بعد از اجرای فرایند پرستاری موفق شد به خوبی پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی را تجربه نماید. نتیجه گیری: فرایند پرستاری طبق الگوی کینگ در مددجوی مطالعه شده توانست باعث پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی شود. بنابراین, می توان فرایند پرستاری را طبق الگوی کینگ در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک برای پایداری سطح قند خون در محدوده طبیعی پیشنهاد داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، آرش، برزو، سیدرضا، خطیبان، مهناز، و چراغی، فاطمه. (1402). فرآیند پرستاری مددجوی نوجوان مبتلا به هایپرگلایسمی طبق مدل دستیابی به هدف کینگ: یک مطالعه موردی. مجله علمی پژوهان، 21(2 )، 64-72. SID. https://sid.ir/paper/1081499/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی آرش، برزو سیدرضا، خطیبان مهناز، چراغی فاطمه. فرآیند پرستاری مددجوی نوجوان مبتلا به هایپرگلایسمی طبق مدل دستیابی به هدف کینگ: یک مطالعه موردی. مجله علمی پژوهان[Internet]. 1402؛21(2 ):64-72. Available from: https://sid.ir/paper/1081499/fa

    IEEE: کپی

    آرش خلیلی، سیدرضا برزو، مهناز خطیبان، و فاطمه چراغی، “فرآیند پرستاری مددجوی نوجوان مبتلا به هایپرگلایسمی طبق مدل دستیابی به هدف کینگ: یک مطالعه موردی،” مجله علمی پژوهان، vol. 21، no. 2 ، pp. 64–72، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1081499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button