مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترجمه و روان سنجی ابزار بررسی تکامل اخلاقی آزمون مسائل تعریف کننده

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 45

چکیده

 زمینه و هدف: تکامل اخلاقی یکی از حیطه های مورد توجه ویژه در سال های اخیر بوده است. پژوهش در این زمینه نیازمند استفاده از ابزارهای دقیق, معتبر و پایا است. آزمون مسائل تعریف کننده پر استفاده ترین ابزار سنجش سطح تکامل اخلاقی است. هدف از پژوهش حاضر ترجمه دقیق و تعیین شاخص های روانسنجی این ابزار بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک پژوهش متدولوژیک بود. ابزار مورد نظر با روش توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی ترجمه شد. هدف بخش دوم مطالعه تعیین روانسنجی ابزار ترجمه شده مشتمل بر روایی و پایایی بود. پس از تعیین روایی صوری ابزار بین 30 دانشجو توزیع شد و پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 0.72 به دست آمد. پس از اصلاح پرسشنامه نمونه گیری از 220 دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه های شهر تهران انجام شد. از روش روایی معیار برای تعیین روایی ابزار استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 با استفاده از آمون تی مستقل, آنالیز واریانس, همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد.یافته ها: ابزار ترجمه شده در بررسی در نمونه اصلی همبستگی درونی معادل 0.74 را نشان داد. حداقل نمره 28p و حداکثر آن 68 بود میانگین به دست آمده 43.25 با انحراف معیار 10.11 بود. بین سن و سطح تحصیلات با نمره تکامل اخلاقی ارتباط وجود داشت. بر اساس مدل رگرسیون خطی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سبب افزایش 10.01 واحدی در سطح تکاملی اخلاقی نسبت به کارشناسی می گردد. روایی معیار نشان داد که ابزار توانسته بود بین افراد با سطح تکامل اخلاقی بالاتر افتراق قائل شود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابزار تکامل اخلاقی ترجمه شده به زبان فارسی از روایی و پایایی مناسبی جهت بررسی تکامل اخلاقی در جامعه ایرانی برخوردار بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رنجبر، هادی، جولایی، سودابه، و شعبانی، فاطمه. (1395). ترجمه و روان سنجی ابزار بررسی تکامل اخلاقی آزمون مسائل تعریف کننده. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، 25(92)، 35-45. SID. https://sid.ir/paper/108261/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبر هادی، جولایی سودابه، شعبانی فاطمه. ترجمه و روان سنجی ابزار بررسی تکامل اخلاقی آزمون مسائل تعریف کننده. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)[Internet]. 1395؛25(92):35-45. Available from: https://sid.ir/paper/108261/fa

    IEEE: کپی

    هادی رنجبر، سودابه جولایی، و فاطمه شعبانی، “ترجمه و روان سنجی ابزار بررسی تکامل اخلاقی آزمون مسائل تعریف کننده،” نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، vol. 25، no. 92، pp. 35–45، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108261/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button