مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

98
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

44
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان؛ دیدگاه اعضای هیات علمی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 117

چکیده

 سابقه و هدف: فاصله بین پژوهش و عمل, جزو یکی از چالش های مهم نظام سلامت به حساب می آید. یک پاسخ احتمالی به این چالش «ترجمان دانش» است. این تحقیق با هدف بررسی وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1401 طراحی و انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1401 روی یک نمونه 114 نفری از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به روش نمونه گیری دردسترس انجام گرفت. ابزار پژوهش, پرسشنامه ترجمان دانش بود که توسط کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و تایید اعتبار شده بود. داده های جمع آوری شده ازطریق نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های تی تک نمونه ای, تی مستقل, تحلیل واریانس, یومن ویتنی و اندازه گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج: میانگین نمره کل ترجمان دانش, 0/54±, 2/73 و هریک از ابعاد نیازسنجی مخاطبان, تولید و کاربرد دانش به ترتیب 0/65±, 2/68, 0/59±, 2/82 و 0/57±, 2/67 به دست آمده است که اختلاف معناداری با حد متوسط 3 دارند. بعد «کاربرد دانش» کمترین و بعد «تولید دانش» بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادند. همچنین بین میانگین امتیاز کلی ترجمان دانش و هریک از ابعاد آن با جنس, جایگاه شغلی, نوع گروه, سابقه خدمت, سطح تحصیلات, شرکت در کارگاه های آموزش ترجمان دانش و تعداد طرح پژوهشی اعضای هیات علمی موردمطالعه اختلاف آماری معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان کمتر از سطح متوسط می باشد و تا سطح مطلوب فاصله دارد. بنابراین اقداماتی جهت تسهیل فرآیند ترجمان دانش در دانشگاه و بهبود شرایط آن ضروری می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شفیعی، علی، فخری نوش آبادی، علی، زیلوچی، محمدحسین، موسوی، سیدغلام عباس، و رزاقی زارع بیدگلی، عاطفه. (1402). ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان؛ دیدگاه اعضای هیات علمی. فیض، 27(1 )، 109-117. SID. https://sid.ir/paper/1082723/fa

Vancouver: کپی

شفیعی علی، فخری نوش آبادی علی، زیلوچی محمدحسین، موسوی سیدغلام عباس، رزاقی زارع بیدگلی عاطفه. ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان؛ دیدگاه اعضای هیات علمی. فیض[Internet]. 1402؛27(1 ):109-117. Available from: https://sid.ir/paper/1082723/fa

IEEE: کپی

علی شفیعی، علی فخری نوش آبادی، محمدحسین زیلوچی، سیدغلام عباس موسوی، و عاطفه رزاقی زارع بیدگلی، “ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان؛ دیدگاه اعضای هیات علمی،” فیض، vol. 27، no. 1 ، pp. 109–117، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1082723/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button