مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

66
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی هم زمان فعالیت های موسیقایی-حرکتی بر بهبود تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 226

چکیده

 مقدمه: نقص در تعادل, از بارزترین اختلالات حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم (Autism spectrum disorder یا ASD) است. هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی هم زمان فعالیت های موسیقایی-حرکتی بر روی تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود. روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و همراه با گروه شاهد بود. 22 کودک مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با میانگین سنی 05/1 ±,50/8 سال به صورت تصادفی در دو گروه مداخله حرکتی با و بدون موسیقی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. مداخله حرکتی به مدت 12 هفته, سه جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 تا 60 دقیقه اجرا شد و همچنین, از موسیقی ارف استفاده شد. از نسخه دوم آزمون Movement Assessment Battery for Children (MABC-2) جهت ارزیابی تعادل این کودکان استفاده گردید. در نهایت, داده ها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مقدار F مشاهده شده در نمرات پس آزمون تعادل ایستا (17/52 = F) و پویا (33/24 = F) در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سه گروه مداخله حرکتی با و بدون موسیقی و گروه شاهد معنی دار بود (001/0 > P). نتیجه گیری: فعالیت های موسیقایی-حرکتی می تواند به عنوان یک مداخله درمانی حرکتی مناسب به منظور بهبود تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا پیشنهاد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدیقی، زهرا، سلطانی نژاد، سلمان، و عماد، مهشید. (1402). اثربخشی هم زمان فعالیت های موسیقایی-حرکتی بر بهبود تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. تحقیقات نظام سلامت، 19(3 )، 219-226. SID. https://sid.ir/paper/1083371/fa

    Vancouver: کپی

    صدیقی زهرا، سلطانی نژاد سلمان، عماد مهشید. اثربخشی هم زمان فعالیت های موسیقایی-حرکتی بر بهبود تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1402؛19(3 ):219-226. Available from: https://sid.ir/paper/1083371/fa

    IEEE: کپی

    زهرا صدیقی، سلمان سلطانی نژاد، و مهشید عماد، “اثربخشی هم زمان فعالیت های موسیقایی-حرکتی بر بهبود تعادل کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 19، no. 3 ، pp. 219–226، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1083371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button