مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

56
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

53
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک از مبدأ زباله در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد

صفحات

 صفحه شروع 192 | صفحه پایان 199

چکیده

 مقدمه: آموزش تفکیک زباله برای دانش آموزان به دلیل نقش مهم این گروه در جلب مشارکت والدین, دارای اهمیت بسزایی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک زباله در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد انجام گرفت. روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای کنترل دار تصادفی بود که طی سال تحصیلی 1400-1399 بر روی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد انجام شد. هشت مدرسه به صورت چند مرحله ای انتخاب گردید و 100 نمونه در هر گروه (آزمون و شاهد) در نظر گرفته شد. سپس مداخله آموزشی بر اساس نتایج نیازسنجی برای گروه آزمون, طی یک ماه و در قالب 3 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای صورت گرفت. نتایج دو ماه بعد از مداخله جمع آوری شد و داده ها با استفاده از آزمون های Independent t, Paired t و 2,در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: قبل از مداخله آموزشی, به جزء نمره متغیر آگاهی, اختلاف معنی داری بین متغیرهای دو گروه وجود نداشت, اما پس از انجام مداخله, دو گروه از نظر همه سازه های مورد بررسی تفاوت معنی داری را نشان دادند (050/0 > P). عملکرد گروه آزمون قبل از آموزش, 73/0 ±,34/2 بود و پس از آموزش به 45/0 ±,11/3 رسید و ارتقای معنی داری یافت (001/0 > P). نتیجه گیری: مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده از طریق ارتقای نگرش و ارزیابی پیامدهای رفتاری دانش آموزان در زمینه رفتار تفکیک زباله از مبدأ, باعث ارتقای رفتار دانش آموزان گردید که پیشنهاد می شود این شیوه آموزشی در سایر مدارس نیز اجرا گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فلاح نژاد، محمدجواد، شمسی، محسن، درویشی چشمه سلطانی، رضا، خورسندی، محبوبه، و مرادزاده، رحمت اله. (1402). تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک از مبدأ زباله در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد. تحقیقات نظام سلامت، 19(3 )، 192-199. SID. https://sid.ir/paper/1083414/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح نژاد محمدجواد، شمسی محسن، درویشی چشمه سلطانی رضا، خورسندی محبوبه، مرادزاده رحمت اله. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک از مبدأ زباله در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1402؛19(3 ):192-199. Available from: https://sid.ir/paper/1083414/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد فلاح نژاد، محسن شمسی، رضا درویشی چشمه سلطانی، محبوبه خورسندی، و رحمت اله مرادزاده، “تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر ارتقای رفتار تفکیک از مبدأ زباله در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 19، no. 3 ، pp. 192–199، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1083414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button