مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

59
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت اجتماعی کودکان با اختلال های عصب تحولی

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: اختلال های عصب تحولی گروهی از اختلال های عصب روان پزشکی هستند که در کودکی بروز کرده و باعث اختلال در روند رشد و تحول مغز یا دستگاه عصبی مرکزی در کودک می شوند. بر اساس نتایج پژوهش ها, کودکان با اختلال های عصب تحولی در مهارت های جسمانی, شناختی, هیجانی و اجتماعی ضعیف هستند. هدف از این پژوهش تدوین برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت اجتماعی کودکان با اختلال های عصب تحولی است. مواد و روش ها: در این پژوهش ابتدا برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی طراحی و روایی آن توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر 7 تا 11 سال با اختلال عصب تحولی در شهر تهران بود. با استفاده از نمونه گیری در دسترس به صورت هدفمند بعد از اجرای مقیاس هوش استفورد-بینه نسخه پنجم, 100 کودک با اختلال عصب تحولی با بهره هوشی طبیعی و بالاتر به عنوان گروه نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی طی 24 جلسه 90 دقیقه ای در گروه آزمایش برگزار شد. گروه کنترل برنامه ای دریافت نکرد. سپس بعد از یک ماه و نیم پیگیری انجام شد. ابزار مورد استفاده مقیاس مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت, 1999) بود که در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری با اندازه گیری مکرر نشان دهنده اثربخشی برنامه آموزشی چند رسانه ای بر مهارت اجتماعی کودکان با اختلال عصب تحولی بود. به طوری که برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی بر مهارت اجتماعی (01/<0P, , P˂, 0. 01 اندازه اثر 35/0) کودکان با اختلال عصب تحولی موثر بوده است. علاوه بر آن اثربخشی آموزش چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی بر مهارت اجتماعی کودکان با اختلال عصب تحولی پس از یک ماه و نیم نیز پایدار بوده است. بحث و نتیجه گیری: برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی می تواند به منظور افزایش و تقویت مهارت اجتماعی کودکان با اختلال عصب تحولی به کار گرفته شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهدیان، زهره، وکیلی، سمیرا، رضایی، سعید، و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1402). تدوین برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت اجتماعی کودکان با اختلال های عصب تحولی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 31(2 )، 42-54. SID. https://sid.ir/paper/1084843/fa

    Vancouver: کپی

    مهدیان زهره، وکیلی سمیرا، رضایی سعید، غلامعلی لواسانی مسعود. تدوین برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت اجتماعی کودکان با اختلال های عصب تحولی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1402؛31(2 ):42-54. Available from: https://sid.ir/paper/1084843/fa

    IEEE: کپی

    زهره مهدیان، سمیرا وکیلی، سعید رضایی، و مسعود غلامعلی لواسانی، “تدوین برنامه آموزشی چند رسانه ای با رویکرد عصب روان شناختی و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت اجتماعی کودکان با اختلال های عصب تحولی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 31، no. 2 ، pp. 42–54، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1084843/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button