مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر استرس شغلی مراقبان سلامت شهر بوشهر: کاربردی از تئوری خودکارآمدی

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: مراقبان سلامت که در نخستین سطح ارائه خدمات بهداشتی فعالیت دارند, بواسطه ی مجموعه ی شرایط در معرض خطر استرس شغلی هستند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مجازی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بندورا بر استرس شغلی مراقبان سلامت شهر بوشهر انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 63 نفر از مراقبان سلامت شهر بوشهر در 10 مرکز خدمات جامع سلامت که این مراکز بصورت تصادفی بلوکی بعنوان مراکز مداخله (5 مرکز) و کنترل (5 مرکز) انتخاب شدند, انجام گرفت. گروه مداخله چهار جلسه آموزش مجازی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی به صورت وبینار دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. اطلاعات افراد مورد مطالعه توسط پرسش نامه ای مشتمل بر چهار بخش اطلاعات جمعیت شناختی, سنجش آگاهی, سنجش خودکارآمدی و ارزیابی استرس شغلی قبل از مداخله, دو هفته و یک ماه بعد از مداخله گردآوری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی توسط نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد. یافته های پژوهش: به طور کلی آگاهی و خودکارآمدی در گروه مداخله پس از آموزش افزایش یافت و تغییرات این دو متغیر بین دو گروه در طول دوره مطالعه تفاوت معنی داری داشت (001/0>p ). در گروه مداخله, استرس شغلی دو هفته و یک ماه بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش بهبود یافت و در گروه کنترل نیز اگرچه تغییرات معنی دار بود اما این تغییرات در جهت افزایش شدت استرس بود. تغییرات استرس شغلی بین دو گروه در طول دوره مطالعه تفاوت معنی داری داشته (001/0>p ) و در گروه مداخله وضعیت بهبود یافته است. بحث و نتیجه گیری: آموزش مجازی مدیریت استرس مبتنی بر تئوری خودکارآمدی می تواند در بهبود وضعیت استرس شغلی مراقبین سلامت موثر واقع گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صداقت، خاتون، محمودی، مرضیه، کیانی، جمیله، جوادزاده، سیدهمام الدین، و رئیسی، مهنوش. (1402). بررسی تاثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر استرس شغلی مراقبان سلامت شهر بوشهر: کاربردی از تئوری خودکارآمدی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 31(3 )، 62-75. SID. https://sid.ir/paper/1085862/fa

    Vancouver: کپی

    صداقت خاتون، محمودی مرضیه، کیانی جمیله، جوادزاده سیدهمام الدین، رئیسی مهنوش. بررسی تاثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر استرس شغلی مراقبان سلامت شهر بوشهر: کاربردی از تئوری خودکارآمدی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1402؛31(3 ):62-75. Available from: https://sid.ir/paper/1085862/fa

    IEEE: کپی

    خاتون صداقت، مرضیه محمودی، جمیله کیانی، سیدهمام الدین جوادزاده، و مهنوش رئیسی، “بررسی تاثیر آموزش مجازی مدیریت استرس بر استرس شغلی مراقبان سلامت شهر بوشهر: کاربردی از تئوری خودکارآمدی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 31، no. 3 ، pp. 62–75، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1085862/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button