مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,104
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش بهداشت دهان بر آگاهی، نگرش و کارکرد گروهی از بیماران

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 176

چکیده

 بیان مساله: مهار پلاک میکروبی و آموزش بهداشت جزو مهم درمان های دندانپزشکی است, که موفقیت درازمدت مراقبت های دندانپزشکی و پریودنتال را تضمین می کند.هدف: هدف از این پژوهش, مقایسه میزان کارآیی آموزش های بهداشت دهان داده شده به بیماران مراجعه کننده به بخش پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی تبریز در افزایش سطح آگاهی و بهبود نگرش و کارکرد آنان در مهار پلاک میکروبی در دو گروه جوان و بزرگسال بود.مواد و روش: برای این منظور در یک مطالعه مداخله ای (نیمه تجربی) شمار 100 بیمار مراجعه کننده به بخش پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی تبریز به گونه تصادفی ساده انتخاب شده و تحت آموزش مهار پلاک قرار گرفتند. در آغاز بررسی و در فاصله های یک و دو هفته و سپس یک ماهه پس از آموزش بهداشت, بیماران پرسشنامه ای را که برگرفته از پرسشنامه OHI-S (Simplified Oral Hygiene Index) سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دارای 14 پرسش بود, پر کردند. نمایه پلاک همه بیماران توسط یک فرد معاینه کننده بر پایه نمایه پلاک O'Leary اندازه گیری شد. پس از مقایسه پرسشنامه های پیش و پس از آموزش بهداشت دهان, میزان تغییرات در آگاهی, نگرش و کارکرد بیماران بر پایه آزمون تی زوج (Paired t-test) و با استفاده از نرم افزار آماریSPSS 13  ارزیابی گردید.یافته ها: یک ماه پس از آموزش مهار پلاک برای بیماران, 46 درصد افزایش در سطح آگاهی, 123 درصد بهبود در سطح نگرش و 43.27 درصد کاهش در نمایه پلاک دیده شد, که هر سه معیار اختلاف معنادار با اندازه های آغازین نشان دادند (به ترتیب p=0.021, p=0.018 و p=0.018).نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان داد, که آموزش بهداشت دهان به صورت پیاپی باعث بهبود چشمگیری در میزان آگاهی, نگرش و کارکرد بیماران در مهار پلاک می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرمحمدی، عدیله، و فرامرزی، معصومه. (1389). اثر آموزش بهداشت دهان بر آگاهی, نگرش و کارکرد گروهی از بیماران. مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز - Journal Of Dentistry، 11(2 (مسلسل 27))، 173-176. SID. https://sid.ir/paper/108595/fa

    Vancouver: کپی

    شیرمحمدی عدیله، فرامرزی معصومه. اثر آموزش بهداشت دهان بر آگاهی, نگرش و کارکرد گروهی از بیماران. مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز - Journal Of Dentistry[Internet]. 1389؛11(2 (مسلسل 27)):173-176. Available from: https://sid.ir/paper/108595/fa

    IEEE: کپی

    عدیله شیرمحمدی، و معصومه فرامرزی، “اثر آموزش بهداشت دهان بر آگاهی, نگرش و کارکرد گروهی از بیماران،” مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز - Journal Of Dentistry، vol. 11، no. 2 (مسلسل 27)، pp. 173–176، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108595/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button