مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,439
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,341
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 47

چکیده

 مقدمه:خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اعضاء آن می تواند کل نظام خانواده را مختل کند. درک صحیح از مشکلات خانواده های کودکان عقب مانده ذهنی نه تنها به خانواده این کودکان بلکه به افراد متخصصی که با این گونه افراد کار می کنند می آموزد تا نگرش خود را در جهت برنامه ریزی آموزشی و پرورشی تغییر دهند.هدف: این مطالعه با هدف تعیین مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی صورت گرفته است.روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که در آن  140نفر از والدین کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی تحت پوشش مراکز کم توانان ذهنی وابسته به بهزیستی استان گیلان در سال 89-1388 مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزار مورد استفاده, پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات فردی-اجتماعی و بررسی مشکلات (در 2 حیطه مشکلات اجتماعی و عاطفی) خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی می باشد. داده ها پس از جمع آوری با بهره گیری از آمار توصیفی (توزیع فراوانی, میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کای دو و تست دقیق فیشر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که 53.6 درصد از واحدهای مورد پژوهش مشکلات اجتماعی و 57.9 درصد مشکلات عاطفی داشتند. بین مشکلات اجتماعی با جنسیت کودک (p=0.006), وجود اختلال رفتاری در کودک (p=0.009), نسبت مراقب اصلی با کودک (p=0.003), وضعیت تاهل مراقب اصلی (p<0.001), شغل مادر (p=0.03), میزان درامد خانواده (p=0.004) و منبع مشورتی به هنگام بروز مشکلات (p<0.0001) ارتباط معنی داری وجود داشت. همچنین بین مشکلات عاطفی با جنسیت کودک (p<0.0001), میزان عقب ماندگی کودک (p=0.006), میزان استقلال کودک (p=0.005), وجوداختلال رفتاری در کودک (p<0.001), شغل مادر (p=0.003), وجود بیماری جسمی در پدر (p<0.0001), تعداد اعضای خانواده (p=0.006), میزان درامد خانواده (p=0.01) و منبع مشورتی به هنگام بروز مشکلات (p<0.001) رابطه معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: از آنجایی که یافته های پژوهش موید آن است که اکثریت واحدهای مورد پژوهش دارای مشکلات اجتماعی و عاطفی می باشند بنابراین به نظر می رسد جهت کاهش مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی نیاز به حمایت های همه جانبه می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فداکارسوقه، ریحانه، عباسی، سهیلا، خالق دوست محمدی، طاهره، و عطرکارروشن، زهرا. (1393). مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، 24(73)، 38-47. SID. https://sid.ir/paper/108751/fa

    Vancouver: کپی

    فداکارسوقه ریحانه، عباسی سهیلا، خالق دوست محمدی طاهره، عطرکارروشن زهرا. مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی. پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)[Internet]. 1393؛24(73):38-47. Available from: https://sid.ir/paper/108751/fa

    IEEE: کپی

    ریحانه فداکارسوقه، سهیلا عباسی، طاهره خالق دوست محمدی، و زهرا عطرکارروشن، “مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی،” پرستاری و مامایی جامع نگر (journal of HOLISTIC NURSING AND MIDWIFERY)، vol. 24، no. 73، pp. 38–47، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108751/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا