مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

96
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

45
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام واکسیناسیون به موقع کودکان در شهر قم

صفحات

 صفحه شروع 1018 | صفحه پایان 1031

چکیده

 زمینه و هدف: یکی ازعوامل موثر در ارتقای سطح سلامت جامعه به ویژه کودکان, پیشگیری از بیماری ها از طریق ایمن سازی است؛ به طوری که در صورت عدم ایمن سازی کامل, صحیح و به موقع کودکان, بیماری های عفونی زندگی آن ها را تهدید خواهد کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام واکسیناسیون به موقع کودکان در شهر قم انجام شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی می باشد. این مطالعه بر روی 100 نفر از مادرانی که برای واکسیناسیون 2 و 4 ماهگی کودکان خود با تاخیر بیشتر از 10 روز به مراکز خدمات جامع سلامت شهر قم مراجعه کردند, به روش دردسترس انجام شد. پس از تقسیم افراد به 2 گروه آزمایش و کنترل به روش تخصیص تصادفی بلوکی 4 تایی, پرسش نامه توسط هر 2 گروه تکمیل شد. سپس گروه آزمایش در گروه فضای مجازی طی مدت 2 ماه مطالب آموزشی بارگذاری شده را دریافت کردند. 2 ماه بعد پرسش نامه های مذکور, توسط شرکت کنندگان هر 2 گروه تکمیل شد و ازنظر زمان مراجعه, بررسی شدند. یافته ها: میانگین نمره رفتار در هر 2 گروه آزمایش و کنترل بعد از 2 ماه افزایش یافته, اما این افزایش در گروه مداخله بیشتر بوده است. این اختلاف معنادار بود (001/0>P). در گروه آزمایش میانگین نمره حیطه های الگوی اعتقاد بهداشتی بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش داشت. در گروه کنترل نیز نمره حیطه آگاهی افزایش داشته, اما در حیطه های الگوی اعتقاد بهداشتی افزایشی نداشته است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد می توان از برگزاری جلسات آموزشی درباره اهمیت واکسیناسیون, جهت افزایش پوشش واکسیناسون استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری، فائزه، محبی، سیامک، محمدبیگی، ابوالفضل، و نیک پور، محمد. (1401). بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام واکسیناسیون به موقع کودکان در شهر قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 16(12 )، 1018-1031. SID. https://sid.ir/paper/1090007/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری فائزه، محبی سیامک، محمدبیگی ابوالفضل، نیک پور محمد. بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام واکسیناسیون به موقع کودکان در شهر قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1401؛16(12 ):1018-1031. Available from: https://sid.ir/paper/1090007/fa

    IEEE: کپی

    فائزه اکبری، سیامک محبی، ابوالفضل محمدبیگی، و محمد نیک پور، “بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر انجام واکسیناسیون به موقع کودکان در شهر قم،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 16، no. 12 ، pp. 1018–1031، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1090007/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button