مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

62
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

464
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روان سنجی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 41

چکیده

 مقدمه: تفکر انتقادی یک فعالیت مثبت است که در واقع ارزیابی انتقادی از وضعیت و شرایط, فرآیندی ضروری و مثبت برای رشد و تکامل در داخل هر جامعه و سازمان می باشد. این تفکر در جامعه پرستاری به دلیل ماهیت شغلی آنان مهم بوده که سنجش و ارزیابی آن را با اهمیت می کند. این پژوهش با هدف ساخت و هنجار یابی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام گرفت. روش کار: این یک پژوهش روش شناختی است از سال 1398 تا 1400 به طول انجامید. 200 مشارکت کننده شامل دانشجویان مقطع ارشد و دکتری پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی گرگان و شیراز بود. پس از ساخت گویه های پرسش نامه براساس تحلیل محتوا کیفی, روایی صوری و محتوایی ابزار تعیین شد. روایی سازه ای ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ثبات ابزار به روش آزمون-بازآزمون بررسی شد. آنالیز یافته ها با استفاده نرم افزار 18 SPSS صورت گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 6±, 35 سال بود. 5/55 درصد دانشجویان را بانوان تشکیل دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی کفایت نمونه ها را برای تجزیه و تحلیل داده ها با امتیاز 917/0 بر اساس آزمون KMO نشان داد و منجر به توسعه سه فاکتور شد که شامل: دانشی با 12 گویه, نگرشی با 12 گویه و مهارتی با 12 گویه بودند. پایایی همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسش نامه (952/0 = α, ) سنجیده شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری برابر با 26/24±, 95/95 بود. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد, که پرسشنامه 36 گویه ای مهارت سنجش تفکر انتقادی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند برای سنجش مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جهانی، جعفر، رستمی، مازیار، جویباری، لیلا، مرزوقی، رحمت اله، ترک زاده، جعفر، و خان ببینی، زهرا. (1402). طراحی و روان سنجی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری. آموزش پرستاری، 12(3 )، 32-41. SID. https://sid.ir/paper/1092923/fa

    Vancouver: کپی

    جهانی جعفر، رستمی مازیار، جویباری لیلا، مرزوقی رحمت اله، ترک زاده جعفر، خان ببینی زهرا. طراحی و روان سنجی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1402؛12(3 ):32-41. Available from: https://sid.ir/paper/1092923/fa

    IEEE: کپی

    جعفر جهانی، مازیار رستمی، لیلا جویباری، رحمت اله مرزوقی، جعفر ترک زاده، و زهرا خان ببینی، “طراحی و روان سنجی پرسشنامه سنجش تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 12، no. 3 ، pp. 32–41، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1092923/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button