مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

57
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ویژگی های شخصیتی و هویت یابی حرفه ای در نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 67

چکیده

 مقدمه: به دلیل تیمی بودن ماهیت مراقبت, همکاری های بین حرفه ای به عنوان یکی از اصول موثر آموزش و مداخلات پزشکی جا افتاده است؛ اثربخشی این همکاری با عوامل فردی, ساختاری و اجتماعی-فرهنگی متنوعی مرتبط است؛ تحقیق حاضر با تمرکز بر برخی از این متغیرها و با هدف بررسی نقش ویژگی های شخصیتی و نوع هویت یابی حرفه ای پرستاران دانشگاه علوم پزشکی نسبت به یادگیری بین حرفه ای انجام شده است. روش کار: تحقیق از نظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش جمع آوری داده ها, همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود که 310 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. داده های مطالعه از طریق پرسشنامه های شخصیت نیو, آمادگی برای یادگیری بین حرفه ای پارسل و بلای و هویت حرفه ای دیلاس جمع آوری شدند. برای بررسی روابط بین متغیرها نیز از آزمون های همبستگی پیرسون, تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: یافته های به دست آمده نشان داد که ابعاد برونگرایی, گشودگی, همسازی و وظیفه شناسی بر نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای پرستاران تاثیر مستقیم دارد (01/0>p)؛ همچنین پرستارانی که هویت حرفه ای موفق دارند, به شکل معناداری, نگرش مثبت تری برای یادگیری بین حرفه ای دارند (01/0>p). علاوه بر این نقش تعدیل گرانه هویت حرفه ای در روابط بین دو متغیر ویژگی های شخصیتی و یادگیری بین حرفه ای هم نسبتا کم برآورد شده است. نتیجه گیری: وجود رابطه معنادار بین ویژگی های شخصیتی پرستاران و نگرش آن ها نسبت به یادگیری بین حرفه ای می تواند زمینه ساز ایجاد نگرش مثبت به همکاری در پرستاران باشد. سازگاری ابعاد شخصیتی افراد یک تیم پزشکی با یکدیگر نیز امکان بهبود تعاملات بین فردی و همکاری را فراهم می کند. با تدارک موقعیت هایی که برای فرد امکان کسب هویت موفق را مهیا می کند, می توان آمادگی لازم را برای یادگیری بین حرفه ای در پرستاران به وجود آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تقوی، حسین، رضایی شریف، علی، خالق خواه، علی، و اصلانی، لیلا. (1401). نقش ویژگی های شخصیتی و هویت یابی حرفه ای در نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای. آموزش پرستاری، 11(4 )، 57-67. SID. https://sid.ir/paper/1093342/fa

    Vancouver: کپی

    تقوی حسین، رضایی شریف علی، خالق خواه علی، اصلانی لیلا. نقش ویژگی های شخصیتی و هویت یابی حرفه ای در نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای. آموزش پرستاری[Internet]. 1401؛11(4 ):57-67. Available from: https://sid.ir/paper/1093342/fa

    IEEE: کپی

    حسین تقوی، علی رضایی شریف، علی خالق خواه، و لیلا اصلانی، “نقش ویژگی های شخصیتی و هویت یابی حرفه ای در نگرش پرستاران نسبت به یادگیری بین حرفه ای،” آموزش پرستاری، vol. 11، no. 4 ، pp. 57–67، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1093342/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button