مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

126
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

72
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط ساختاری هوش اخلاقی و خودکارآمدی با اعتیادپذیری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 اهداف: مصرف مواد مخدر در دوره جوانی می تواند مانع تکالیف رشدی حیاتی شود. از آنجا که سطح خودکارآمدی افراد به شدت بر اهداف ایشان تاثیرگذار است؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد هوش اخلاقی و خودکارآمدی در تبیین اعتیادپذیری دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی, تمامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 94-93 بود. برای این منظور 364 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نمونه ها به وسیله پرسش نامه شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد, مقیاس خودکارآمدی عمومی و پرسش نامه هوش اخلاقی ارزیابی شدند. همسانی درونی برای سه پرسش نامه پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/80, 0/71 و 0/85 محاسبه شد. داده ها با استفاده از روش آماری همبستگی و تحلیل مسیر در قالب نرم افزار SPSS 25 تجزیه و تحلیل شدند. مدل سازی نیز با استفاده از نرم افزار Lisrel 8. 8 انجام شد. یافته ها: از بین دانشجویان شرکت کننده در پژوهش 170 نفر (46/70 درصد) دختر و 194 نفر (53/29 درصد) پسر بودند. در بین مولفه های اعتیادپذیری, افسردگی با میانگین 17/92±, 59/23, مولفه درستکاری از متغیر هوش اخلاقی با میانگین 11/78±, 56/63 و مولفه میل به آغازگری رفتار از متغیر خودکارآمدی با میانگین 5/61±, 24/66 بیشترین مقادیر را داشتند. با توجه به شاخص های الگو (77/02=X2؛ 2/33=X2/df؛ 0/96=GFI؛ 0/92=AGFI؛ 0/99=CFI؛ 0/06=RMSEA) مدل ارایه شده از برازش متوسطی برخوردار بود و انطباق مطلوبی بین مدل ساختاری شده با داده های تجربی فراهم شد. مدل های مسیر نشان دادند که خودکارآمدی (6/44-=t و 0/44-=g) و هوش اخلاقی (7/14-=t و 0/42-=g) با اعتیادپذیری رابطه ای معکوس داشتند. نتیجه گیری: خودکارآمدی و هوش اخلاقی توان پیش بینی آمادگی سوء مصرف مواد در دانشجویان را دارند. بر این اساس متخصصان می توانند از آموزش راهبردهای مقابله ای موثر به منظور ارتقاء خودکارآمدی و هوش اخلاقی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد در جوانان استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، حسن، شالچی، بهزاد، و شیخی، سارا. (1401). ارتباط ساختاری هوش اخلاقی و خودکارآمدی با اعتیادپذیری دانشجویان. طب انتظامی، 11(1 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1094109/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی حسن، شالچی بهزاد، شیخی سارا. ارتباط ساختاری هوش اخلاقی و خودکارآمدی با اعتیادپذیری دانشجویان. طب انتظامی[Internet]. 1401؛11(1 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1094109/fa

    IEEE: کپی

    حسن یعقوبی، بهزاد شالچی، و سارا شیخی، “ارتباط ساختاری هوش اخلاقی و خودکارآمدی با اعتیادپذیری دانشجویان،” طب انتظامی، vol. 11، no. 1 ، pp. 0–0، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1094109/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button