مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

125
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر انطباق با نقش مادری و اضطراب در مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 90

چکیده

 مقدمه: مادران نوزادان نارس در انطباق با نقش مادری دچار مشکل می شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش نقش مادری بر اضطراب و انطباق مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای به صورت پیش آزمون-پس آزمون بود. تعداد72 مادر (36نفر گروه مداخله و36 نفر گروه کنترل) بعنوان نمونه انتخاب گردیدند. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت. سپس نمونه ها بطور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه های ی اسپیل برگر و انطباق با نقش مادری تکمیل شدند. مداخله شامل هفت جلسه آموزشی در قالب توضیح و اجرای عملی مطالب و ارایه پمفلت آموزشی و شرکت فعال مادران تنظیم بود. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 24 تحلیل گردید. یافته ها: میانگین انطباق با نقش مادری بعد از دوره آموزشی در گروه آزمون افزایش قابل ملاحظه ای داشته و اختلاف معنی دار با قبل از مداخله را نشان داد. همچنین بین میانگین نمره اضطراب در مادران گروه آزمون, قبل و بعد از مداخله تفاوت معنادار مشاهده شد کاهش یافت. نتیجه گیری: آموزش نقش مادری باعث کاهش میزان اضطراب و افزایش انطباق مادران نوزادان نارس می شود. پیشنهاد می گردد آموزش نقش مادری به عنوان یکی از برنامه های حمایتی برای کاهش سطح اضطراب مادران در بخش مراقبت های ویژه نوزادان به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مقاره عابد، منا، پورموحد، زهرا، و آریایی نژاد، آزیتا. (1402). بررسی تاثیر آموزش بر انطباق با نقش مادری و اضطراب در مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان. پایش، 23(1 )، 81-90. SID. https://sid.ir/paper/1112403/fa

    Vancouver: کپی

    مقاره عابد منا، پورموحد زهرا، آریایی نژاد آزیتا. بررسی تاثیر آموزش بر انطباق با نقش مادری و اضطراب در مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان. پایش[Internet]. 1402؛23(1 ):81-90. Available from: https://sid.ir/paper/1112403/fa

    IEEE: کپی

    منا مقاره عابد، زهرا پورموحد، و آزیتا آریایی نژاد، “بررسی تاثیر آموزش بر انطباق با نقش مادری و اضطراب در مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان،” پایش، vol. 23، no. 1 ، pp. 81–90، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1112403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button