مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

84
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

18
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اصول اخلاقی سرمایۀ اجتماعی از منظر آموزه های نهج البلاغه

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 208

چکیده

 تعاملات اخلاقی کارکنان با ارباب رجوع مساله ای مهم در سازمان هاست. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی اصول اخلاقی سرمایۀ اجتماعی برای کارکنان سازمانهای دولتی کشور ایران از منظر آموزه های اخلاقی نهج البلاغه شکل گرفت. روش: روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل تم بود. جامعه تحقیق شامل کلیۀ محققین, اساتید و صاحب نظران مدیریت اسلامی و نهج البلاغه بود که از میان آنها 9 نفر به روش نمونه گیری قضاوتی (تعمدی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه مبتنی بر متن نهج البلاغه بود و در نهایت داده ها با روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میزان پایایی بازآزمون وپایایی دوکدگذار به ترتیب 93 و 86 درصد تعیین گردیده است, نتایج تحقیق بیانگرشناسایی اصول اخلاقی 1-رعایت انصاف نسبت به زیردستان و ارباب رجوع 2-انتقادپذیری و پاسخگویی مدیران و بالادستان 3-مدارا با ارباب رجوع و زیردستان 4-همیاری و کمک به همکاران و ارباب رجوع 5-تواضع و فروتنی نسبت به ارباب رجوع و زیردستان 6-دوری از بدگویی و زیرآب زنی نسبت به همکاران 7-دوری از غیبت و سخن چینی8-اعتماد و حسن ظن نسبت به ارباب رجوع و همکاران 9-رعایت منشور اخلاقی نسبت به ارباب رجوع و همکاران 10-دوری از چاپلوسی و تملق نسبت به مدیران و بالادستان 11-دوری از منت گذاری و بزرگنمایی کارها می باشد. نتیجه گیری: بحث طرح تکریم و رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ارباب رجوع, یکی از مباحث مهمی است, که امروزه در دستگاههای دولتی مطرح است. احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن رضایتمندی مردم از اهداف مهم در سیستم های اداری نظام اسلامی است و بنا بر آموزه های اسلامی کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنان در ارتباط و مراوده هستند, سزاوار است از نظر رفتار و کردار و حرکات و سکنات به ائمه معصومین اقتداء کرده, تا هم خشنودی خداوند را جلب و هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button