مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

55
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

34
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1

صفحات

 صفحه شروع 1900 | صفحه پایان 1909

چکیده

 مقدمه و هدف: شایع ترین بیماری غدد درون ریز دوران کودکی و نوجوانی دیابت نوع یک یا وابسته به انسولین می باشد. مادران به خاطر تزلزل در نقش مادری و آینده ی کودک به طرز خاصی دلواپس و نگران می باشند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی که بر روی 40 مادر دارای کودک دیابتی نوع 1 به صورت پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. پژوهشگر با حضور در محیط پژوهش و جلب مشارکت مادران و داشتن معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف واحدهای پژوهش را انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار می داد. تعداد جلسات بر اساس نیاز و شرایط مادر بیمار حداقل سه جلسه و با فاصله زمانی یک روز در میان به مدت 30دقیقه در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات را پرسشنامه دو بخشی اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیل برگر40 سوالی تشکیل داد. روایی و پایایی پرسشنامه در مطالعات مختلف تایید شده است. داده های به دست آمده به کمک نرم افزار spss نسخه21 به کمک آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری در این مطالعه 05/0 مد نظر است. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که دو گروه از نظر سن کودک, جنس, سن مادر, تحصیلات مادر, تعداد فرزند و مدت ابتلا به بیماری دیابت تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. میانگین نمره ابعاد و نمره کل اضطراب نمونه های مطالعه درگروه مورد بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله بهبود یافته بود. اما این تفاوت معنادار نبود. نتیجه گیری: مادران کودکان مبتلا به دیابت در گروه مداخله پس ازآموزش نمره کمتری از اضطراب و ابعاد آن نسبت به قبل آموزش داشتند. به عبارت دیگر مداخله انجام گرفته باعث بهبود نمره اضطراب مادران شده است. با توجه به نتایج می توان پیشنهاد کرد که در شروع بستری کودکان در بخش, نیاز های آموزشی آنها و مادرانشان بررسی شود و محتوای آموزشی بر اساس آن تهیه و تنظیم شود, تا باعث کاهش اضطراب مادران شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، علیرضا، قلجایی، فرشته، عبدالهی محمد، عبدالغنی، و نادری فر، مهین. (1401). تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1. پرستاری دیابت، 10(3 )، 1900-1909. SID. https://sid.ir/paper/1116715/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده علیرضا، قلجایی فرشته، عبدالهی محمد عبدالغنی، نادری فر مهین. تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1. پرستاری دیابت[Internet]. 1401؛10(3 ):1900-1909. Available from: https://sid.ir/paper/1116715/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا حسن زاده، فرشته قلجایی، عبدالغنی عبدالهی محمد، و مهین نادری فر، “تاثیر برنامه آموزشی بر اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع 1،” پرستاری دیابت، vol. 10، no. 3 ، pp. 1900–1909، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1116715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button