مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

86
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین دیسترس اخلاقی و ارزش های حرفه ای دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری در مواجهه با مشکلات پیچیده اخلاقی, دیسترس اخلاقی را تجربه می کنند که اثری آسیب زا بر مراقبت پرستاری دارد, یکی از عوامل بهبوددهنده عملکرد پرستاری پایبندی به ارزش های حرفه ای است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین رابطه دیسترس اخلاقی و ارزش های حرفه ای در کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. روش: در این مطالعه توصیفی همبستگی, 210 دانشجوی پرستاری از سه دانشکده پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی مازندران به روش در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه جمعیت شناختی, دیسترس اخلاقی Hamric و ارزش های حرفه ای Weis و Shank انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS 25 تجزیه و تحلیل شدند. ملاحظات اخلاقی: در این مطالعه موازین مرتبط با اصول اخلاقی شامل محرمانه بودن, رضایت شخصی و آزادبودن شرکت کنندگان در همکاری و یا عدم همکاری در روند پژوهش, رعایت گردید. یافته ها: بر اساس هدف اصلی مطالعه, آزمون اسپیرمن رابطه معناداری را بین دیسترس اخلاقی با ارزش های حرفه ای نشان نداد (251/0, P=08/0r=). میانگین دیسترس اخلاقی در دانشجویان پرستاری (30/57±, 61/92) و در سطح پایین قرارداشت. میانگین ارزش های حرفه ای در دانشجویان پرستاری (09/12±, 69/79) بود که در سطح متوسط قرار داشت. دانشجویان بالاترین ارزش را به بعد مراقبت و کمترین ارزش را به بعد عملگرایی دادند. بین دیسترس اخلاقی با مشخصات جمعیت شناختی رابطه معناداری دیده نشد و فقط جنسیت (005/0P=) و محل سکونت (028/0P=) رابطه معناداری را با ارزش های حرفه ای نشان دادند. نتیجه گیری: هرچند رابطه معناداری بین دیسترس اخلاقی با ارزش های حرفه ای در دانشجویان پرستاری دیده نشد, ولی توجه دانشجویان پرستاری به بعد مراقبت ارزش های حرفه ای بیانگر توجه دانشجویان به اهمیت مراقبت به عنوان اصلی ترین وظیفه حرفه ای پرستاران است که می تواند بر نحوه عملکرد آن ها تأثیر بگذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شفیع‌ پور، ویدا، موسوی‌ نسب، نورالدین، و جویباری، لیلا. (1401). رابطه بین دیسترس اخلاقی و ارزش های حرفه ای دانشجویان پرستاری. اخلاق پزشکی، 16(47 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/1120461/fa

    Vancouver: کپی

    شفیع‌ پور ویدا، موسوی‌ نسب نورالدین، جویباری لیلا. رابطه بین دیسترس اخلاقی و ارزش های حرفه ای دانشجویان پرستاری. اخلاق پزشکی[Internet]. 1401؛16(47 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/1120461/fa

    IEEE: کپی

    ویدا شفیع‌ پور، نورالدین موسوی‌ نسب، و لیلا جویباری، “رابطه بین دیسترس اخلاقی و ارزش های حرفه ای دانشجویان پرستاری،” اخلاق پزشکی، vol. 16، no. 47 ، pp. 00–00، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120461/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button