مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

213
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

126
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی هوش هیجانی کودکان (فرم والد)

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 29

چکیده

 زمینه و هدف: به دلیل اهمیت ارزیابی هوش هیجانی از سنین کودکی, هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی پرسشنامه هوش هیجانی مطابق با فرهنگ ایرانی بود. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع توسعه ای است. در این راستا نسخه نخست پرسشنامه با 68 گویه طراحی شد. جامعه آماری پژوهش تمامی مادران دارای فرزند 6 تا 9 سال شهر تهران در سال تحصیلی1400 بودند. حجم نمونه شامل 618 مادر بود که به شیوه در دسترس از مدارس انتخاب شدند. تعیین روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از استادان دانشگاه و متخصصان انجام شد. برای روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: براساس تجزیه و تحلیل پرسشنامه 9 گویه که نسبت روایی محتوایی آنها کمتر از 62/0 و شاخص روایی محتوایی آنها کمتر از 79/0 بودند, حذف شدند و نسخه نهایی پرسشنامه 59 گویه ای اجرا شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی 7 عامل, قابلیت تبیین واریانس ها را داشتند و بعد از چرخش با روش واریمکس مجموع عامل ها 516/62 درصد از واریانس را تبیین کردند. در تحلیل عامل تاییدی شاخص نیکویی برازش به 943/0 و حد قابل قبول رسید. همچنین همسانی درونی سوال ها 95/0 به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه ساخته شده, ابزاری مناسب و معتبر برای ارزیابی کودکان 6 تا 9 سال است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، آیدا، استکی، مهناز، غباری بناب، محمدباقر، و مرادی سبزوار، منوچهر. (1401). طراحی و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی هوش هیجانی کودکان (فرم والد). سلامت روان کودک (روان کودک)، 9(3 )، 15-29. SID. https://sid.ir/paper/1120885/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی آیدا، استکی مهناز، غباری بناب محمدباقر، مرادی سبزوار منوچهر. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی هوش هیجانی کودکان (فرم والد). سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1401؛9(3 ):15-29. Available from: https://sid.ir/paper/1120885/fa

    IEEE: کپی

    آیدا کاظمی، مهناز استکی، محمدباقر غباری بناب، و منوچهر مرادی سبزوار، “طراحی و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی هوش هیجانی کودکان (فرم والد)،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 9، no. 3 ، pp. 15–29، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1120885/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button