مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی مصاحبه ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 126

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی و مقایسه ی روش های مصاحبه ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان بر کاهش رفتار قلدری (سنتی و سایبری) و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی, با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت بود. این تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی است. جامعه ی آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر و پسر کاربر شبکه های اجتماعی مجازی مقطع متوسطه ی دوم شهر تهران در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند (320000N=). 90 نفر از دانش آموزانی که طبق پرسش نامه ی سنجش ارتباط با شبکه های اجتماعی مجازی, کاربر محسوب می شدند با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه های ارتباط با شبکه های اجتماعی علی نقی و عطایی (1392), قلدری در مدرسه (BS) پاچین و هیندوجا (2011) و فرسودگی تحصیلی برسو (1997) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA), تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و مقایسه ی پسین بونفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد؛ آموزش مصاحبه ی انگیزشی گروهی و تنظیم هیجان در مقایسه با گروه کنترل بر کاهش رفتار قلدری (کلی و سایبری) و فرسودگی تحصیلی (فرسودگی, بی علاقگی و ناکارآمدی) تأثیر داشته, ولی بر قلدری سنتی و خستگی عاطفی تأثیری نداشته است ( 05/0>P). به علاوه نقش جنسیت به عنوان متغیر تعدیل کننده, صرفاً در ارتباط با اثربخشی آموزش تنظیم هیجان در کاهش متغیرهای قلدری (کلی), قلدری سایبری و بی علاقگی تحصیلی تأیید شد. همچنین نتایج آزمون مقایسه ی پسین بونفرونی, نشان داد بین دو روش مصاحبه ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان, در کاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی تفاوت معنی داری وجود ندارد ( 05/0>P). بر اساس نتایج این یافته ها می توان گفت مصاحبه ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان باعث ارتقای سطح آگاهی نوجوانان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی به خصوص دختران, نسبت به معایب و مزایای رفتار نامطلوب و ایجاد انگیزه برای تغییر شده و آن ها را در شناخت بیشتر هیجان های مشکل ساز و نحوه ی کنترل و مدیریت آن کمک کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفایی نایینی، کاووس، نریمانی، محمد، کاظمی، رضا، و موسی زاده، توکل. (1398). اثر بخشی مصاحبه ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(51 )، 95-126. SID. https://sid.ir/paper/112089/fa

    Vancouver: کپی

    صفایی نایینی کاووس، نریمانی محمد، کاظمی رضا، موسی زاده توکل. اثر بخشی مصاحبه ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(51 ):95-126. Available from: https://sid.ir/paper/112089/fa

    IEEE: کپی

    کاووس صفایی نایینی، محمد نریمانی، رضا کاظمی، و توکل موسی زاده، “اثر بخشی مصاحبه ی انگیزشی گروهی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش رفتار قلدری و فرسودگی تحصیلی نوجوانان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 51 ، pp. 95–126، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112089/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button