مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,474
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان، خویشتنداری و مسئولیت پذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 89

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان, خویشتن داری و مسیولیت پذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر با استعداد پایه های چهارم, پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه تهران بودند. از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3, مدرسه ای به طور تصادفی انتخاب شد. از میان دانش آموزان بااستعداد در پایه های مورد نظر تعدادی دانش آموز بنابر تشخیص آموزگاران کلاس شان انتخاب شدند. سپس از میان آن ها تعداد 30 دانش آموز به تصادف انتخاب شدند و بااستعداد بودن آن ها نیز از طریق آزمون هوش گاردنر تایید شد. دانش آموزان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. بسته بازی بر اساس نظریه و کتاب هایی در زمینه بازی و هوش اخلاقی بوربا (2001) طراحی شد و به تایید پنج متخصص روانشناسی کودک و نوجوان رسید. این بسته در گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعته اجرا شد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه مسیولیت پذیری کردلو (1389), هوش اخلاقی علی اکبری دهکردی, گلپایگانی و محتشمی (1394) و هوش چندگانه گاردنر بود. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس برای دو متغیر وجدان و خویشتن داری و نیز آزمون t برای متغیر مسیولیت پذیری نشان داد که بسته بازی طراحی شده در افزایش مولفه های وجدان (003/0 = p), خویشتن داری (006/0= p), و مسیولیت پذیری (001/0= p) موثر واقع شده است و به طور معناداری نمرات پس آزمون گروه آزمایش در این سه مولفه از گروه کنترل بالاتر بود. مرحله پیگیری به دلیل محدودیت زمانی و در دسترس نبودن نمونه مورد مطالعه اجرا نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلائی، مائده، چراغ ملایی، لیلا، و خدابخش پیرکلانی، روشنک. (1398). تاثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان, خویشتنداری و مسئولیت پذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(54 )، 59-89. SID. https://sid.ir/paper/112111/fa

    Vancouver: کپی

    جلائی مائده، چراغ ملایی لیلا، خدابخش پیرکلانی روشنک. تاثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان, خویشتنداری و مسئولیت پذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(54 ):59-89. Available from: https://sid.ir/paper/112111/fa

    IEEE: کپی

    مائده جلائی، لیلا چراغ ملایی، و روشنک خدابخش پیرکلانی، “تاثیر بازی مبتنی بر هوش اخلاقی بر وجدان, خویشتنداری و مسئولیت پذیری اجتماعی کودکان با استعداد دبستانی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 54 ، pp. 59–89، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112111/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button