مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,259
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 127

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش راهبردی یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظه فعال انجام شد. جامعه این پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انتخاب نمونه آماری پژوهش, تعداد 175 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس, با اجرای آزمون ظرفیت حافظه فعال (اقتباس از دانیمن و کارپنتر, 1980) و پرسشنامه تلفیقی چهل و چهار سوالی راهبردهای یادگیری (کرمی, 1381)تعداد 40 نفر از دانش آموزان گروه نمونه که نمره پایین تر از میانگین در این دو آزمون کسب کرده بودند, انتخاب شدند. آنگاه, به طور تصادفی, 20 نفر از آنان در گروه کنترل و 20 نفر دیگر در گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه یک ساعته تحت آموزش راهبردهای یادگیری قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات آموزش, به عنوان پس آزمون, عملکرد حافظه فعال هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفت. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون, با استفاده از آزمون t گروه های مستقل و همبسته مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد, آگاهی و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری روی عملکرد حافظه فعال اثر مثبت دارد. این نتایج می تواند کاربردهایی برای تدریس و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقاله حاضر به آن پرداخته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مفتخری حاجی میرزایی، شیوا، اسدزاده، حسن، و کریمی، یوسف. (1389). اثر آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 6(18)، 103-127. SID. https://sid.ir/paper/112165/fa

    Vancouver: کپی

    مفتخری حاجی میرزایی شیوا، اسدزاده حسن، کریمی یوسف. اثر آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1389؛6(18):103-127. Available from: https://sid.ir/paper/112165/fa

    IEEE: کپی

    شیوا مفتخری حاجی میرزایی، حسن اسدزاده، و یوسف کریمی، “اثر آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 6، no. 18، pp. 103–127، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button