مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,429
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,209
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 102

چکیده

 امروزه حدود یک هفتم مردم دنیا به زبان انگلیسی سخن می گویند و شمار زیادی آن را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی می آموزند. این زبان امروزه به عنوان یک زبان بین المللی, از لحاظ علمی, فرهنگی, سیاسی و اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از این رو بسیاری از نظام های آموزش رسمی, آموزش این زبان را در برنامه درسی خود گنجانده اند.در نظام رسمی آموزش ایران, آموزش زبان انگلیسی از سال اول راهنمایی آغاز شده و تا پایان دوره پیش دانشگاهی ادامه می یابد. در فرایند یادگیری زبان های خارجی, یادگیری لغت از جایگاه مهمی برخوردار است, چراکه تفاوت زبان ها با یکدیگر بیشتر به حوزه لغت مربوط می شود, و بسیاری از زبان ها از جمله زبان فارسی و انگلیسی در قسمت دستور زبان دارای اشتراکات فراوانی هستند. فراگیران زبان برای بخاطر سپاری درازمدت معانی لغات انگلیسی, ممکن است از راهبردهای متنوعی استفاده کنند که احتمالا رایج ترین آن تکرار ساده است. اما این راهبرد «در دسترس» نمی تواند همواره اثربخش باشد, لذا باید به دنبال راهبردهای دیگر - و احتمالا اثربخش تر - نیز بود. از جمله این راهبردها می توان به تکنیک های یادیار, از جمله «کلمه کلید» و «تصویرسازی ذهنی» اشاره کرد که بکارگیری آن برای یادگیری لغات زبان های خارجی در دیگر نقاط دنیا به کرات مورد تایید قرار گرفته است. پژوهش حاضر تاثیر این دو راهبرد را در یادگیری و یادداری کلمات انگلیسی در مقایسه با روش سنتی تکرار, از سوی دانش آموزان فارسی زبان مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش سه گروه از دانش آموزان سوم راهنمایی به شیوه تصادفی مرحله ای انتخاب شده و از آنها خواسته شد که مجموعه ای از کلمات انگلیسی و معانی آنها را با سه شیوه متفاوت تصویرسازی ذهنی, کلمه کلید و تکرار ساده به خاطر بسپارند. تجزیه و تحلیل نتایج پس آزمون های مربوط به یادگیری و یادداری نشان داد که روش کلمه کلید در هر دو مورد نسبت به دو روش دیگر در سطح معناداری موثرتر عمل می کند. نتایج همچنین تفاوت معناداری را بین روش تکرار و روش تصویرسازی در یادگیری و یادداری معانی کلمات انگلیسی نشان نداد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اسکندری، حسین، و نوروزی، داریوش. (1389). یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 6(16)، 77-102. SID. https://sid.ir/paper/112205/fa

Vancouver: کپی

اسکندری حسین، نوروزی داریوش. یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1389؛6(16):77-102. Available from: https://sid.ir/paper/112205/fa

IEEE: کپی

حسین اسکندری، و داریوش نوروزی، “یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 6، no. 16، pp. 77–102، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112205/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button