مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,252
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,319
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 239 | صفحه پایان 268

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده, حمایت دوستان و دیگران با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی, تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بجنورد جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 500 نفر به روش تصادفی طبقه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی (, MSPSSزیمت, دالم, زیمت و فارلی, 1988), پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (, CASES اون و فرامن, 1988), پرسشنامه تاب آوری تحصیلی (, ARI ساموئلز, 2004) و فهرست مجذوبیت تحصیلی (, SEIسالملا-آرو و آپادایا, 2012) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به کمک نرم افزارهای SPSSV19 و AMOSV20 انجام گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد متغیرهای حمایت خانواده و دوستان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجی گری متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی, تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی نقش معنی داری در پیش بینی عملکرد تحصیلی داشتند. تاثیر مستقیم متغیر حمایت دیگران بر عملکرد تحصیلی معنی دار نبود؛ اما این متغیر نیز با میانجی گری سایر متغیرها تاثیر معنی داری در پیش بینی عملکرد تحصیلی داشت. بنابراین با توجه به یافته های پژوهش حاضر کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش حمایت اجتماعی, خودکارآمدی تحصیلی, تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی برای تقویت عملکرد تحصیلی دانشجویان پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفائی، مریم، محمدرضایی، علی، و طالع پسند، سیاوش. (1398). پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده, حمایت دوستان و دیگران: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی, تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(52 )، 239-268. SID. https://sid.ir/paper/112244/fa

    Vancouver: کپی

    صفائی مریم، محمدرضایی علی، طالع پسند سیاوش. پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده, حمایت دوستان و دیگران: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی, تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(52 ):239-268. Available from: https://sid.ir/paper/112244/fa

    IEEE: کپی

    مریم صفائی، علی محمدرضایی، و سیاوش طالع پسند، “پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده, حمایت دوستان و دیگران: نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی, تاب آوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 52 ، pp. 239–268، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112244/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button