مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,703
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,321
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقدمه ای بر مبانی رویکردهای جدید اندازه گیری در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 165

چکیده

 امروزه در حوزه اندازه گیری دو نظریه غالب وجود دارد. نظریه کلاسیک اندازه گیری, که به وسیله اسپیرمن مطرح گردید و نظریه سوال پاسخ که سرمنشا آن به نظریه خصیصه مکنون باز می گردد. در واقع, زمانی که نظریه خصیصه مکنون برای اندازه گیری متغیرهای دو ارزشی مورد استفاده قرار گرفت, به نظریه سوال پاسخ مشهور شد. اگرچه مبانی پیچیده ریاضی این نظریه, در مقایسه با نشریه کلاسیک, باعث شده که پژوهشگران تمایل کمتری برای کاربرد این نظریه داشته باشند, ولی مفروضه های زیربنایی آن منطقی تر از نظریه کلاسیک هستند. امروزه در چارچوب این نظریه, دو رویکرد مختلف به اندازه گیری وجود دارد. رویکرد اول که مدل های خانواده راش از آن تبعیت می کنند, هدف اصلی اش اندازه گیری میزان خصیصه افراد است: در حالی که رویکرد دوم با هدف تحلیل سوال و برآورد پارامترهای آنها شکل گرفته است و از مدل هایی نظری مدل 2 و 3 پارامتری برای این منظور استفاده می کند. با وجود تفاوت های موجود بین این دو رویکرد, کمتر منبعی به این تفاوت ها اشاره می کند و پژوهشگران نیز کمتر از این موضوع اطلاع دارند. در مقاله حاضر به بررسی مبانی شکل گیری نظریه سوال پاسخ, مفروضه ها, مدل های مختلف و تفاوت بین آنها پرداخته می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ایزانلو، بلال، و حبیبی عسگرآبادی، مجتبی. (1386). مقدمه ای بر مبانی رویکردهای جدید اندازه گیری در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 2(8)، 135-165. SID. https://sid.ir/paper/112271/fa

Vancouver: کپی

ایزانلو بلال، حبیبی عسگرآبادی مجتبی. مقدمه ای بر مبانی رویکردهای جدید اندازه گیری در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1386؛2(8):135-165. Available from: https://sid.ir/paper/112271/fa

IEEE: کپی

بلال ایزانلو، و مجتبی حبیبی عسگرآبادی، “مقدمه ای بر مبانی رویکردهای جدید اندازه گیری در حوزه روان شناسی و علوم تربیتی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 2، no. 8، pp. 135–165، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112271/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا