مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,286
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مدل های کلاسیک و خصیصه مکنون در ارزیابی آزمون های تخصصی ورود به دوره های کارورزی رشته پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 178

چکیده

 مقدمه: علی رغم استفاده گسترده از آزمون پیش کارورزی و اهمیت آن در ارزیابی دانشجویان پزشکی, مطالعه ای که یک تحلیل روان سنجی نظام مند از سوالات این آزمون فراهم نماید وجود نداشت. لذا پژوهش حاضر به ارزیابی آزمون پیش کارورزی اسفند 1389 با استفاده از مدل های کلاسیک و خصیصه مکنون و مقایسه آن ها پرداخته است.روش ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی, تجزیه و تحلیل سوالات آزمون بر پایه مدل کلاسیک, از طریق محاسبه ضرایب دشواری و تمیز, برآورد اعتبار آزمون به روش ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل گزینه های انحرافی با استفاده از آزمون مقایسه نسبت انتخاب گزینه ها از طریق نرم افزار EXCEL انجام شد. بررسی بعدیت آزمون با نرم افزار NOHARM4 انجام شد. جهت برآورد پارامترهای سوال (دشواری, تشخیص, حدس پذیری, تابع آگاهی سوال و آزمون و خطای معیار اندازه گیری) از روش ها و مدل های خصیصه مکنون و از نرم افزار BILOG-MG3 استفاده شد.نتایج: طبق نظریه کلاسیک, 30 سوال (15 درصد) در بازه قابل قبول ضرایب دشواری و تمیز قرار داشتند. ضریب اعتبار آزمون 0.913 به دست آمد. 73 سوال (36.5%) از لحاظ گزینه های انحرافی دارای ایراد بودند. بررسی بعدیت آزمون نشان داد که آزمون تک بعدی است. با استفاده از مدل لوجستیک سه پارامتری میانگین و انحراف معیار پارامتر دشواری (0.321, 1.874), پارامتر تشخیص (1.021, 0.666) و پارامتر حدس (0.209, 0.082) به دست آمد. بیشترین میزان آگاهی آزمون در سطوح توانایی 1.0 و 2.8 قرار داشت و آزمون در نقاط برش از آگاهی کمتری نسبت به سطوح بالاتر توانایی برخوردار بود.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که تحلیل های حاصل از مدل های خصیصه مکنون می توانند در جهت رفع محدودیت های نظریه کلاسیک آزمون مورد استفاده قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، هادی، فلسفی نژاد، محمدرضا، دلاور، علی، فرخی، نورعلی، و محققی، محمدعلی. (1392). مقایسه مدل های کلاسیک و خصیصه مکنون در ارزیابی آزمون های تخصصی ورود به دوره های کارورزی رشته پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(3 (پیاپی 53))، 167-178. SID. https://sid.ir/paper/59415/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی هادی، فلسفی نژاد محمدرضا، دلاور علی، فرخی نورعلی، محققی محمدعلی. مقایسه مدل های کلاسیک و خصیصه مکنون در ارزیابی آزمون های تخصصی ورود به دوره های کارورزی رشته پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(3 (پیاپی 53)):167-178. Available from: https://sid.ir/paper/59415/fa

    IEEE: کپی

    هادی عباسی، محمدرضا فلسفی نژاد، علی دلاور، نورعلی فرخی، و محمدعلی محققی، “مقایسه مدل های کلاسیک و خصیصه مکنون در ارزیابی آزمون های تخصصی ورود به دوره های کارورزی رشته پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 3 (پیاپی 53)، pp. 167–178، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59415/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button