مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

110
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

77
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شفقت به خود بر امیدواری به روابط سازنده در مادران دارای کودکان استثنایی

صفحات

 صفحه شروع 2124 | صفحه پایان 2136

چکیده

 مقدمه: تولد فرزند با ناتوانی, مادران را با آسیب های روانی, هیجانی و اجتماعی متنوعی مواجه می سازد. بر این اساس هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر امیدواری به روابط سازنده در مادران دارای کودکان استثنایی بود. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای کودک استثنائی بود که کودک آنها در یکی از مدارس استثنائی شهر رفسنجان در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول آموزش بودند که تعداد آنان در مجموع 320 نفر بود. در این مطالعه 37 مادر دارای کودک استثنایی به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. مادران حاضر در گروه آزمایش به مدت 12 هفته تحت آموزش شفقت به خود (12 جلسه) قرار گرفتند. پرسشنامه های مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه امیدواری به روابط سازنده (اسنایدر و همکاران, 1991) بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار اماری SPSS ویرایش 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش شفقت به خود بر امیدواری به روابط سازنده (0001>P؛ 58/0=Eta؛ 57/47=F) در مادران دارای کودکان استثنایی تأثیر معناداری داشته است. نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش حاضر, آموزش شفقت به خود با تمرکز بر تصویرسازی شفقت نسبت به خود و دیگران, استفاده از درماندگی خلاق, تصریح اهداف ارزشمند, تقویت رفتارهای شفقت آمیز و توسعه رفتارهای هوشمندانه, می تواند به عنوان روشی موثر در جهت بهبود امیدواری به روابط سازنده مادران دارای کودکان استثنایی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدی کاظم آبادی، زهرا، درتاج رابری، فریبرز، احدی، حسن، نصری، صادق، و قائمی، فاطمه. (1401). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر امیدواری به روابط سازنده در مادران دارای کودکان استثنایی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(5 )، 2124-2136. SID. https://sid.ir/paper/1122757/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی کاظم آبادی زهرا، درتاج رابری فریبرز، احدی حسن، نصری صادق، قائمی فاطمه. اثربخشی آموزش شفقت به خود بر امیدواری به روابط سازنده در مادران دارای کودکان استثنایی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1401؛65(5 ):2124-2136. Available from: https://sid.ir/paper/1122757/fa

    IEEE: کپی

    زهرا احمدی کاظم آبادی، فریبرز درتاج رابری، حسن احدی، صادق نصری، و فاطمه قائمی، “اثربخشی آموزش شفقت به خود بر امیدواری به روابط سازنده در مادران دارای کودکان استثنایی،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 65، no. 5 ، pp. 2124–2136، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1122757/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button