مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

89
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

49
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه آن در دانش آموزان پسر 9 تا 12 ساله شهرستان بوشهر

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: یکی از اختلالات بحث برانگیز که اولین بار در DSM-5 مطرح شده است, اختلال بی نظمی خلق اخلالگر است, ویژگی اصلی این اختلال طغیان های مکرر و شدید خشم به صورت کلامی و رفتاری و تحریک پذیری به صورت مداوم است. این مطالعه باهدف بررسی میزان فراوانی اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه با آن انجام شده است. روش: شرکت کنندگان این پژوهش شامل 2063 دانش آموز 9 تا 12 ساله(پایه سوم تا ششم ابتدایی) در سال تحصیلی 1397 شهر بوشهر بود که به وسیله سه ابزار که عبارتند از 1-پرسشنامه خشم و تحریک پذیری محقق ساخته 2-پرسشنامه CSI-4 و 3-مصاحبه بالینی بر اساس DSM-5 مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج: میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر در کودکان 6/1 درصد بود. رگرسیون لجستیک چندمتغیره نشان داد بیش فعالی/کمبود توجه (2/03O=R و 0/01 =P) نافرمانی مقابله ای (5/96O=R و 0/001= P), اختلال سلوک (3/52O=R و 0/003= P) اضطراب فراگیر (7/99O=R و 0/000 =P) و اضطراب اجتماعی (2/32O=R و 0/001= P) به طور معنی داری شانس اختلال همبود با اختلال بی نظمی خلق اخلالگر را دارا است. اختلال افسردگی و ویژگی های جمعیت شناختی به طور معنی دار شانس همبودی با اختلال بی نظمی خلق اخلالگر را نداشتند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر نزدیک و مطابق با میزان فراوانی این اختلال با توجه به DSM-5 هست؛ و با اختلالات هیجانی و رفتاری نیز همبودی بالایی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پورمودت، خاتون، نشاط دوست، حمیدطاهر، کجباف، محمدباقر، و طالبی، هوشنگ. (1401). بررسی میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه آن در دانش آموزان پسر 9 تا 12 ساله شهرستان بوشهر. پرستاری کودکان، 9(2 )، 24-34. SID. https://sid.ir/paper/1124558/fa

    Vancouver: کپی

    پورمودت خاتون، نشاط دوست حمیدطاهر، کجباف محمدباقر، طالبی هوشنگ. بررسی میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه آن در دانش آموزان پسر 9 تا 12 ساله شهرستان بوشهر. پرستاری کودکان[Internet]. 1401؛9(2 ):24-34. Available from: https://sid.ir/paper/1124558/fa

    IEEE: کپی

    خاتون پورمودت، حمیدطاهر نشاط دوست، محمدباقر کجباف، و هوشنگ طالبی، “بررسی میزان شیوع اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و اختلالات همراه آن در دانش آموزان پسر 9 تا 12 ساله شهرستان بوشهر،” پرستاری کودکان، vol. 9، no. 2 ، pp. 24–34، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1124558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button