مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

72
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 272 | صفحه پایان 281

چکیده

 زمینه و هدف یکی از راهکارهای روان درمانی و کاهش اختلالات روانی, سلامت معنوی و مراقبت از آن است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان بود. روش کار جامعه آماری این مطالعه توصیفی-همبستگی شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر میاندوآب بود که در سال 1400 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آن برابر با 1800 نفر بود که حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 317 نفر, به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و اختلالات روانی (افسردگی, اضطراب, استرس) لاویبوند و همکاران (1995) استفاده شد. داده ها با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد چون ضریب همبستگی محاسبه شده بین سلامت معنوی و استرس (438/0) و سلامت معنوی و اضطراب (324/0-) و نیز سلامت معنوی و افسردگی (282/0-) کوچکتر از سطح خطای 05/0 می باشد, لذا می توان نتیجه گرفت که بین سلامت معنوی و استرس, اضطراب و افسردگی دانش آموزان رابطه وجود دارد و چون مقدار ضریب همبستگی محاسبه شده منفی می باشد بنابراین رابطه بین آنها منفی و معکوس می باشد. نتیجه گیری سلامت معنوی منجر به بهبود سطح اختلالات روانی (استرس, اضطراب و افسردگی) در دانش آموزان گردید لذا پیشنهاد می شود معلمان و دست اندرکاران آموزشی و نیز والدین به راهکارهای افزایش سطح سلامت معنوی در دانش آموزان مبادرت ورزند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسمعیلی زمان آباد، مریم. (1401). بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(9 )، 272-281. SID. https://sid.ir/paper/1124608/fa

    Vancouver: کپی

    اسمعیلی زمان آباد مریم. بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(9 ):272-281. Available from: https://sid.ir/paper/1124608/fa

    IEEE: کپی

    مریم اسمعیلی زمان آباد، “بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 9 ، pp. 272–281، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1124608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button