مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر آموزش بر نگرش والدین نسبت به روشهای مختلف هدایت رفتاری کودکان

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 70

چکیده

 زمینه و هدف: رفع مشکلات دندانی کودک, به بهترین شکل و همراه با بیشترین همکاری از جانب کودک نیازمند اعتماد کودک به دندانپزشک و همچنین والدین به دندانپزشک در جهت تداوم ان می باشد. با در نظر گرفتن اهمیت استفاده از روش های هدایت رفتاری در درمان دندانپزشکی کودکان هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر اموزش بر نگرش والدین در راستای روش های مختلف هدایت رفتاری کودکان بود. روش بررسی دراین مطالعه توصیفی٧ ٧ نفر از والدین کودکان مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی یزد انتخاب گشته و سپس پرسش نامه ای شامل توضیح هدف کلی مطالعه-اطلاعات دموکراتیک والدین و ٧ شیوه مختلف رفتاری( بگو-نشان بده-انجام بده, کنترل صدا, استفاده از دستگاهای بازدارنده ی غیر فعال-بازدارندگی فعال توسط پرسنل دندانپزشکی یا والدین, استفاده از آرامبخشی, دست روی دهان و بیهوشی عمومی) به أفراد داده شد. در برگه های ارزیابی, زیر هریک از روشها, مقیاس آنالوگ بصری( VA S)قرار گرفته وروی خط ١ ٠ ٠ میلیمتری در سمت چپ واژه کاملا مخالف و در سمت راست واژه کاملا موافقم وجود داشت. والدین دیدگاه خود در ارتباط با هر یک از روش ها ی هدایت رفتاری را ابتدا مشخص کرده و نهایتاً بعد از نمایش یک فیلم اموزشی حاوی این ٧ روش هدایت رفتاری مجدداً فرم پرسش نامه را تکمیل کردند. جهت انالیزداده ها از تست های اماری. wilcoxon و Cruskal vallis استفاده گردید. یافته ها: از 77نفر والدین 67 نفر زن 10 مرد با محدوده سنی بین 24تا 68سال بودند. بیشترین تاثیر اموزش در مقبولیت و تفاوت نمره پیش ازمون و پس ازمون در روش بگو-نشان بده – انجام بده(p value=001) و سپس در روش بیهوشی عمومی دیده شد. در تمامی روش های هدایت رفتاری به غیر از روش دست روی دهان تفاوت معناداری قبل و بعد از اموزش وجود داشت. نتیجه گیری: به نظر میرسد با گذر زمان پذیرش روش های مختلف رفتاری تغییر کرده است ونقش اموزش در مقبولیت رو به رشدروش هایی از جمله بگو – نشان بده – انجام بده و بیهوشی عمومی حائز اهمیت میباشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتوحی اردکانی، فائزه، قندهاری مطلق، مهدی، بحرالعلومی، زهرا، و قندهاری مطلق، بنت الهدا. (1396). بررسی اثر آموزش بر نگرش والدین نسبت به روشهای مختلف هدایت رفتاری کودکان. دندانپزشکی کودکان ایران، 12(2 )، 63-70. SID. https://sid.ir/paper/112642/fa

    Vancouver: کپی

    فتوحی اردکانی فائزه، قندهاری مطلق مهدی، بحرالعلومی زهرا، قندهاری مطلق بنت الهدا. بررسی اثر آموزش بر نگرش والدین نسبت به روشهای مختلف هدایت رفتاری کودکان. دندانپزشکی کودکان ایران[Internet]. 1396؛12(2 ):63-70. Available from: https://sid.ir/paper/112642/fa

    IEEE: کپی

    فائزه فتوحی اردکانی، مهدی قندهاری مطلق، زهرا بحرالعلومی، و بنت الهدا قندهاری مطلق، “بررسی اثر آموزش بر نگرش والدین نسبت به روشهای مختلف هدایت رفتاری کودکان،” دندانپزشکی کودکان ایران، vol. 12، no. 2 ، pp. 63–70، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button