مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

155
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

85
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری-درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 75

چکیده

 زمینه و هدف اختلالات دفعی از جمله شب ادراری, بی اختیاری ادرار در روز و بی اختیاری مدفوع مشکلات رایج دوران کودکی هستند. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری-درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی انجام شد. روش بررسی این کارآزمایی میدانی روی مادران 20 کودک مبتلا به اختلالات دفعی مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی گوارش کودکان شهر گرگان با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری در سال 1399 انجام شد. بی اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع کودکان بر اساس تشخیص پزشک از نوع اختلالات آناتومیک نبود و صرفا با علایم روانشناختی و اختلالات دفعی کارکردی شناسایی شده بودند. مادران در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش, برنامه آموزشی به روش آدلری-درایکورس را در 12 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند. برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب کودکان اسپنس فرم والد سال 2001 (SCAS-P) بود که توسط مادران در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری طی دوماه اجرا گردید و خرده مولفه های اضطراب شامل اضطراب فراگیر, هراس اجتماعی, وسواس-بی اختیاری, فوبی خاص و اضطراب جدایی مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره اضطراب کلی پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش به ترتیب 4. 04±, 69. 1, 6. 1±, 45. 8 و 5. 94±, 47. 8 و در گروه کنترل به ترتیب 6. 58±, 69, 4. 89±, 67. 8 و 5. 59±, 67. 6 به دست آمدند. نمرات پس آزمون تمامی زیرمقیاس های اضطراب کودکان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت آماری معنی داری داشتند (P<0. 05) و این تفاوت در طول دوره پیگیری به جز زیرمقیاس وسواس-بی اختیاری پایدار بودند (P<0. 05). نتیجه گیری: آموزش مادران به روش آدلری-درایکورس باعث کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوری، مهلا، خواجوند خوشلی، افسانه، و سبحانی شهمیرزادی، محمد. (1401). اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری-درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 24(4 (پی در پی 84) )، 68-75. SID. https://sid.ir/paper/1127274/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری مهلا، خواجوند خوشلی افسانه، سبحانی شهمیرزادی محمد. اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری-درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1401؛24(4 (پی در پی 84) ):68-75. Available from: https://sid.ir/paper/1127274/fa

    IEEE: کپی

    مهلا منصوری، افسانه خواجوند خوشلی، و محمد سبحانی شهمیرزادی، “اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری-درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 24، no. 4 (پی در پی 84) ، pp. 68–75، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1127274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button