مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

78
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

43
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه استدلال اخلاقی پرستاران بخش های مراقبت ویژه و دانشجویان پرستاری در برخورد با معضلات اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 73

چکیده

 مقدمه: پرورش مهارت های شناختی استدلال در دانشجویان یک ضرورت حیاتی است. پرستاران بخش های مراقبت ویژه با معضلات اخلاقی متعدد در بالین مواجه هستند. این پژوهش با هدف مقایسه استدلال اخلاقی پرستاران بخش های مراقبت ویژه و دانشجویان پرستاری در برخورد با معضلات اخلاقی انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1400با حضور 51 پرستار بخش های مراقبت ویژه و 51 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان با روش نمونه گیری تصادفی با تخصیص متناسب با حجم طبقه انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استدلال اخلاقی کریشام(Crisham), جمع آوری شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل در سطح معناداری 05/0 و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج: آزمون تی مستقل تفاوت معناداری بین میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران (92/5±, 68/46 از مجموع 66 نمره) و دانشجویان (13/7±, 00/47) نشان نداد (405/0=P). کارورزان پرستاری میانگین نمره استدلال اخلاقی بیش تری از کارآموزان کسب کردند و این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (019/0=P). بین جنسیت (032/0= P, 895/1t=), وضعیت تاهل (026/0=P, 993/1t=) با میانگین نمره استدلال اخلاقی ارتباط معناداری مشاهده شد. بین نوع بخش, سابقه کار و میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران ارتباط معناداری به دست نیامد. بین سن, جنسیت و وضعیت تاهل دانشجویان با میانگین نمره استدلال اخلاقی ارتباط معناداری نبود. نتیجه گیری: میانگین نمره استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجویان پرستاری تفاوت معناداری نداشت. ضروری است آموزش اصول اخلاقی, تناقض ها و سناریوهای اخلاقی به طور جدی تر, مستمر در دوران تحصیل, بدو ورود به کار و پس از آن به منظور بهبود استدلال اخلاقی صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یساقی، زهرا، ثناگو، اکرم، بهنام پور، ناصر، نصیری، حسین، روشندل، غلامرضا، و جویباری، لیلا. (1401). مقایسه استدلال اخلاقی پرستاران بخش های مراقبت ویژه و دانشجویان پرستاری در برخورد با معضلات اخلاقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 22(1 (پیاپی 85) )، 65-73. SID. https://sid.ir/paper/1127292/fa

    Vancouver: کپی

    یساقی زهرا، ثناگو اکرم، بهنام پور ناصر، نصیری حسین، روشندل غلامرضا، جویباری لیلا. مقایسه استدلال اخلاقی پرستاران بخش های مراقبت ویژه و دانشجویان پرستاری در برخورد با معضلات اخلاقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1401؛22(1 (پیاپی 85) ):65-73. Available from: https://sid.ir/paper/1127292/fa

    IEEE: کپی

    زهرا یساقی، اکرم ثناگو، ناصر بهنام پور، حسین نصیری، غلامرضا روشندل، و لیلا جویباری، “مقایسه استدلال اخلاقی پرستاران بخش های مراقبت ویژه و دانشجویان پرستاری در برخورد با معضلات اخلاقی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 85) ، pp. 65–73، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1127292/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button