Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

46
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

15
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 239

چکیده

 مقدمه: اعتباربخشی یک ابزار قوی تضمین کیفیت است. در نظام آموزش عالی سلامت نیز از سال 1394 موضوع اعتباربخشی در 4 محور موسسه ای, برنامه ای, بیمارستانی و برنامه های آموزش مداوم مورد توجه قرار گرفت. در این راستا مطالعه حاضر با هدف طراحی ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه ای نظام آموزش عالی سلامت انجام شد. روش ها: این مطالعه در قالب طرح توسعه ای و در5 مرحله با رویکرد کیفی انجام گردید. مراحل شامل, تجزیه و تحلیل ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه در سایر کشورها, تجزیه و تحلیل وضعیت تضمین کیفیت برنامه های آموزش علوم پزشکی در ایران, تدوین پیش نویس اولیه ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه در ایران, تشکیل پانل متخصصان به منظور بازنگری و نهایی سازی برنامه ریزی و اجرا گردید. نتایج: نتایج مرحله بررسی ساختار و فرآیند اعتباربخشی برنامه در کشورهای منتخب و مقایسه آن با ساختار و فرآیندهای موجود در وزارت بهداشت و درمان و آموزش عالی, نشان دهنده نبود استاندارد و مراحل مشخص و مدون است. نتایج مراحل بعدی درقالب آیین نامه, ساختار, راهنمای خودارزیابی, ارزیابی بیرونی, تدوین استاندارد و راهنمای اخلاقی اعتباربخشی برنامه ای شکل گرفت. نتیجه گیری: حاصل این طرح می تواند به دبیرخانه های آموزشی وزارت بهداشت کمک کند که براساس مستندات تدوین شده و با توجه به ساختار و فرایندهای موجود در هر دبیرخانه, فرایند و ساختار اعتباربخشی مناسب رشته های هر دبیرخانه را تدوین و عملیاتی نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوکار، فریبا، آویژگان، مریم، چنگیز، طاهره، و یمانی، نیکو. (1401). طراحی ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 22(1 (پیاپی 85) )، 231-239. SID. https://sid.ir/paper/1127841/fa

    Vancouver: کپی

    جوکار فریبا، آویژگان مریم، چنگیز طاهره، یمانی نیکو. طراحی ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1401؛22(1 (پیاپی 85) ):231-239. Available from: https://sid.ir/paper/1127841/fa

    IEEE: کپی

    فریبا جوکار، مریم آویژگان، طاهره چنگیز، و نیکو یمانی، “طراحی ساختار و فرایند اعتباربخشی برنامه های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 85) ، pp. 231–239، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1127841/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا