مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

96
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

22
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انگیزش تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 84

چکیده

 مقدمه: در ﻣﻴﺎن ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪد و ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن, انگیزش نقش ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ و ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮی را اﻳﻔﺎ می نماید. ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﺪرس را در اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺪاﺑﻴﺮ و فعالیت های ﻳﺎددﻫﻲ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺗﻌﺎﻣﻞ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﺎ ﻓﺮاﮔﻴﺮان و در ﻧﻬﺎﻳﺖ اﻓﺰاﻳﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ ﻳﺎری می نماید. لذا این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ با ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣؤﺛﺮ ﺑﺮ آن در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دانشکده ی پرستاری و مامایی زاهدان انجام گردید. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی 255 نفر از دانشجویان دانشکده ی پرستاری و مامایی زاهدان که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده بودند انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه انگیزش تحصیلی والرند و پرسش نامه عوامل مرتبط روحی و همکاران که چهار عامل رفاه دانشجویی, آموزش دانشکده, مراکز آموزشی و آینده شغلی را مورد بررسی قرار می دهد, استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین سنی مشارکت کنندگان در این پژوهش 04/3 ±22/23 بود و میانگین نمره ی کلی انگیزش دانشجویان (6/16± 68/133) بود و اکثریت دانشجویان از لحاظ انگیزش تحصیلی در سطح متوسط قرار داشتند و انگیزش تحصیلی دانشجویان با سن, جنس, رشته ی تحصیلی و سال چندم دانشگاه بودن ارتباط دارد(p≤0/05). بررسی ارتباط انگیزش تحصیلی با عوامل مرتبط نیز نشان داد که بین هر چهار عامل رفاه دانشجویی, آموزش دانشکده, مراکز آموزشی و آینده شغلی با انگیزش تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی داری وجود دارد (p≤0/05). نتیجه گیری: از آنجایی که انگیزش کلید یادگیری دانشجویان هست و دانشجویان رشته های علوم پزشکی مهم ترین سرمایه نه تنها برای جامعه پزشکی بلکه یک سرمایه ملی محسوب می شوند و انگیزش تحصیلی به عنوان نیروی محرک فعالیت های دانشجو و عامل جهت دهنده حرکت محسوب می شود. لذا هرگونه تلاش درجهت تقویت نیروی محرکه در فراگیران بسیار مؤثر و با اهمیت خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button