مقدمه: با توجه به توسعه ارزیابی الکترونیکی لازم است برنامه ریزی برای اجرای آن درسیستم آموزشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در مطالعه حاضر مروری بر انواع روش های ارزیابی الکترونیکی شامل آزمون های ساختارمند، غیر ساختارمند و استدلالی ارائه شده است. روش کار: مطالعه حاضر مروری از نوع بررسی هدفمند با هدف معرفی و توصیف ابعاد و ویژگی های پدیده مورد بررسی در سیستم های آموزشی انجام شده است. این نوع مطالعات مروری، با هدف بررسی و تبیین ویژگی های یک مفهوم و توضیح آن انجام می شود. مطالعه حاضر از طریق جستجوی کلید واژه های Virtual education Distance education, electronic test, , assessment, e-learning, e-assessment و Formative assessment معادل فارسی آن آموزش از راه دور، آموزش مجازی، آزمون الکترونیکی، ارزیابی الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، ارزیابی تکوینی درپایگاه های داده MagIran, ISC, SID, Scopus, Science Direct, PubMed انجام شده است. جستجو به زبان فارسی و انگلیسی درسال های 2000-سپتامبر 2021 انجام شده است. در بررسی انجام شده در مرحله اول 105 مطالعه استخراج شد. معیار ورود مطالعاتی بودند که در رابطه با عناصر، مولفه ها و روش های ارزیابی در آموزش مجازی انجام شده است که به زبان انگلیسی یا فارسی منتشر شده بودند. عناوین مستخرج بررسی و 52 مستند شامل مقاله، گزارش و راهنما جهت بررسی چکیده در مرحله بعد وارد شد. در نهایت براساس معیار ورود 28 مقاله جهت بررسی کامل متن مورد بررسی قرار گرفت و در مطالعه حاضر استفاده شد. نتایج: انواع آزمون های ساختارمند و غیرساختارمند در فرایند ارزیابی فراگیر درسیستم های آموزش علوم پزشکی کاربرد دارد. مهمترین آزمون های ساختارمند شامل آزمون های چند گزینه ای، سؤالات جای گذاری، انتخاب نقاط مهم تصویر، سؤالات صحیح/غلط و شبیه سازی فرایندها هستند که به صورت الکترونیکی طراحی و اجرا می شوند. سؤالات تشریحی، سؤالات کوتاه پاسخ و سؤالات پرکردنی، سؤالات مبتنی بر سناریو، آزمون های شفاهی و سؤالات مبتنی بر بازاندیشی و بارگذاری فایل در طبقه روش های ارزیابی غیرساختارمند دسته بندی می شوند. همچنین به منظور ارزیابی سطوح بالای شناختی فراگیران و استفاده از رویکرد "ارزیابی برای یادگیری" می توان ازآزمون های مبتنی بر پروژه استفاده کرد. اجرای آزمون های استدلالی به صورت الکترونیکی می تواند برای سنجش مهارت های تصمیم گیری واستدلالی استفاده شود. نتیجه گیری: آزمون های الکترونیکی بستر مناسبی را برای سنجش سطوح مختلف شناختی فراهم می کند که اهمیت زیادی در آموزش علوم پزشکی دارد. نکته خیلی مهم انتخاب متناسب آزمون با اهداف آموزشی است که می تواند در بهبود اثر بخشی ارزیابی مؤثر باشد. لذا استفاده از روش های متنوع و متناسب با اهداف آموزشی توصیه می گردد.