Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    52
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

نظر به تکرار فزاینده استفاده از واژگان نادرست در چکیده در مقالات آموزش پزشکی، تلاش شده است که با ارائه فهرست واژگان صحیح، مخاطبین مجلات قادر باشند از معادل های صحیح استفاده کنند. انتخاب کلیدواژه های درست براساس محتوای مورد پژوهش و منطبق بر متون تخصصی صورت گرفته و نیز با توجه به واژگان پیشنهادی پایگاههایی که مجله در آن ایندکس میشود، انتخاب میشوند و معمولا با چالش زیادی همراه نیستند، اما انتخاب واژگان متدولوژی و آمار و ساختارهای نگارش علمی گاهی به درستی صورت نمیگیرد. لذا ارائه فهرستی از واژگان که بطور معمول در تمام مقالات استفاده شده و قابل درک و خوشایند جامعه آکادمیک است، برای پیشگیری از بروز این دست اشتباهات ضروری به نظر میرسد تا مخاطبان با خواندن مقالات سردرگم و بیش از حد شگفت زده نشوند. در این مقاله تلاش شده است با توجه به اجزای چکیده، واژگان مورد نیاز مخاطبین جهت ترجمه در اختیار آنان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    6-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

مقدمه: تعویق انداختن وظایف آموزشی اهمال کاری تحصیلی نامیده می شود و به احساس عدم کفایت آموزشی، فرسودگی آموزشی گفته می شود. اهمال کاری تحصیلی و فرسودگی آموزشی با عملکرد نامناسب آموزشی همراه می باشند. این مطالعه مقطعی با هدف تعیین وضعیت اهمال کاری تحصیلی و فرسودگی و پیش بینی کننده ها ی آن در دانشجویان علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به انجام رسید. روش کار: این مطالعه بر روی 198 دانشجو به روش سرشماری صورت گرفت. ابزار گرد آوری داده ها مشتمل بر مشخصه های جمعیت شناختی، ابزار اهمال کاری تحصیلی سولومون و اثبلوم و پرسشنامه فرسودگی آموزشی ماسلاخ بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماریt. test، ANOVA، پیرسون کرولیشن و آنالیز رگرسیون خطی به کمک نرم افزارSPSS(19) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و مقدار 05/0 > P به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار اهمال کاری تحصیلی73/11 ± 79/55 و فرسودگی آموزشی36/16 ± 25/52 بود. آزمون پیرسون همبستگی مثبت و معناداری بین فرسودگی آموزشی و اهمال کاری تحصیلی نشان داد (01/0P< ). دانشجویان رشته کاردرمانی نسبت به دانشجویان سایر علوم توانبخشی از فرسودگی آموزشی بیشتری رنج می بردند ( 002/0 = P، 372/5 = F ). رشته تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی از عوامل پیش بینی کننده فرسودگی آموزشی بودند ( 001/0>P). این دو مؤلفه 43/51 درصد فرسودگی آموزشی در میان رشته های علوم توانبخشی تبیین می کردند. نتیجه گیری: اهمال کاری تحصیلی و رشته تحصیلی از عوامل پیش بینی کننده فرسودگی آموزشی بودند. دانشجویان کاردرمانی بیشترین مقدار فرسودگی آموزشی را داشتند. جهت کنترل فرسودگی آموزشی، انجام برنامه های مداخلاتی مناسب با توجه به رشته تحصیلی و مقدار اهمال کاری تحصیلی توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    18-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

مقدمه: خودشیفتگی یک اختلال شخصیتی شمرده می شود که افراد بسته به جایگاهشان به آن مبتلایند. همچنین مدیران، سبک های مدیریتی آمرانه، مشارکتی و مشورتی که توسط ویکتور وروم بیان شده، را دارایند. ما با هدف بررسی رابطه بین سطوح مختلف خودشیفتگی و سبک تصمیم گیری آنها در بین مدیران میان رده دانشگاه علوم پزشکی مشهد این پژوهش را انجام دادیم. روش کار: این مطالعه مقطعی تحلیلی-توصیفی در سال 1397 بر روی جامعه آماری شامل کلیه مدیران میانی شاغل در بخش های مختلف (معاونت ها، دانشکده ها، بیمارستان ها) است. تعداد مدیران واجد شرایط 70 نفر است. برای تعیین میزان خودشیفتگی و سبک تصمیم گیری از دو پرسشنامه 16-NPI و سبک تصمیم گیری (ویکتور وروم) استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها تایید و پایایی آن ها با استفاده از نتایج آزمون آلفای کرونباخ درحد قابل قبول است. پرسشنامه ها از طریق وب در اختیار مدیران قرار گرفت و در نرم افزار SPSS. 16 مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از بررسی رابطه بین سطوح خودشیفتگی و تصمیم گیری، مشاهده شد بین سطوح خودشیفتگی و سبک تصمیم گیری آمرانه، رابطه قوی وجود دارد. یک مدل رگرسیون خطی همزمان بین سطوح خودشیفتگی و سبک تصمیم گیری آمرانه برازش گشت. که مشاهده شد ارتباط معنی دار قوی( 95. 7) بین سبک مدیریت آمرانه و سطوح برتری جویی، تکبر، خودکارآمدی و محق بودن به ترتیب با ضرائب 0. 33، 0. 21، 0. 202 و 0. 19 وجود دارد. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که در سطح خطای 0. 05 خود شیفتگی بیش از همه با سبک مدیریت آمرانه ارتباط دارد. می توان نتیجه گرفت اتخاذ سبک مدیریتی آمرانه توسط مدیران ممکن است بر اساس شرایط محیطی نبوده و با اختلال شخصیتی مانند خودشیفتگی در اتباط بوده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    29-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    9
چکیده: 

مقدمه: این مطالعه به منظور مقایسه عملکرد برنامه آموزشی مرحله فیزیوپاتولوژی به شیوه کورسی و برنامه ملی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است. روش کار: مطالعه حاضر از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی-مقطعی بوده و جامعه آماری مورد مطالعه کلیه دانشجویان ورودی 1396 به تعداد 275 نفر (که تعداد 135 نفر به شیوه کورسی و تعداد 140 نفر نیز به شیوه برنامه ملی پزشکی) می باشند. روش نمونه گیری، سرشماری می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل استفاده شده است. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج: بررسی میانگین پاسخ ها نشان می دهد معدل مقطع فیزیوپاتولوژی در گروه برنامه ترمی با شیوه ی کورسی 36/2±99/15 و معدل ترمی با شیوه برنامه ملی پزشکی، 14/1±70/16 به دست آمده است که حاکی از آن است که میانگین معدل ترمی برنامه ملی پزشکی نسبت به برنامه کورسی بالاتر است. نتیجه گیری: با ارزیابی نمرات می توان چنین نتیجه گیری کرد که تغییر برنامه درسی مقطع فیزیوپاتولوژی از برنامه کورسی به برنامه ملی پزشکی، به جهت بهبود نسبی عملکرد تحصیلی دانشجویان که معدل آنها نسبت به برنامه ی کورسی بالاتر شده است می تواند به عنوان رویکرد مناسبی در جهت بهبود روند آموزش پزشکی مد نظر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خزاعی لیلی | قوامی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    40-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی فرایندی است که در آن دانشجویان با حضور بیمار تجربیاتی کسب نموده و ذهن خود را با استفاده از تجربیات و استدلالات منطقی کسب شده برای حل مشکلات بیمار آماده می سازند. ارتقاء کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. لذا این مطالعه به منظور تعیین کیفیت آموزش بالینی بخش های مختلف بیمارستان اکبر بر اساس استانداردهای آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع استفاده عملی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیه ها اکتشافی است. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد این پرسشنامه دارای 30 سوال و 4 بعد می­باشد. پژوهشگر به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تکمیل پرسش نامه ها از روش پیمایشی و میدانی استفاده کرده است برای تحقیق حاضر با توجه به ویژگی های جامعه آماری، شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این روش هر یک از مسئولین آموزش بخش یا مدیران یک واحد نمونه هستند. نتایج: میانگین نمره استاندارد آموزشی در بخش های کلینیک سرپایی 433/0، راندهای آموزشی 421/0، گراندراند 61/0، گزارش صبحگاهی 5/0، ژورنال کلاب 85/0 و مهارت های بالینی 9/0که بالاتر از 05/0 است یعنی بین بخش های مختلف در هرکدام از برنامه های اموزشی تفاوت معنی دار وجود ندارد و میانگین به تفکیک حیطه های آماده سازی، زمان بندی و اجرا در بخش های مختلف بالینی در بیمارستان اکبر در حد مطلوب می باشد. لذا استاندارهای آموزش بالینی از نظر مدیران گروه و مسئولین بخش ها مطابق با استاندارهای مصوب وزارت اجرا می گردد. نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که کیفیت آموزش بالینی در بیمارستان اکبر در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارد. اساتید هیأت علمی با مد نظر قرار دادن استانداردهای آموزش بالینی جهت بهبود کیفیت آموزش تلاش می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    49-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

مقدمه: دوره های آموزش ضمن خدمت یک رویکرد مهم برای توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی کارکنان سازمان ها محسوب گردیده است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش ضمن خدمت کارکنان برعملکرد سازمانی بهورزان و مراقبین سلامت بوده است. روش کار: این پژوهش از نوع مقطعی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بهورزان درروستا (88 نفر) ومراقبین سلامت (55 نفر) در مراکز جامع خدمات سلامت روستایی و شهری بوده است. این دوره های آموزشی از اردیبهشت ماه تا پایان بهمن ماه وطی 10 ماه برای گروه بهورزان حدود 80 ساعت و مراقبین سلامت حدود 77 ساعت برگزار گردیده است. ابزار پژوهش، پرسش نامه عملکرد سازمانی، هرسی وگلداسمیت که شامل 42 سؤال وهفت مؤلفه بوده و قبل و بعد از برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت توسط واحدهای پژوهشی تکمیل گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از spss نسخه 22 انجام شده است. نتایج: نتایج مطالعه حاضر نشان داده است که دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان توانسته است میانگین نمره عملکرد سازمانی رادرکل جامعه ارتقا دهد و این افزایش معنی دار بوده است (03/0 p =). همچنین نتایج مطالعه نشان داده است آموزش ضمن خدمت کارکنان بر مؤلفه های محیط و ارزیابی به ترتیب در گروه بهورزان و مراقبین شهری مؤثر بوده است ولی بر سایر مؤلفه ها تأثیر معنی داری نداشته است. نتیجه گیری: اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان در افزایش عملکرد کارکنان، مهارت ها و توانمندی آنان در کل جامعه مؤثر بوده

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    61-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3080
  • دانلود: 

    736
چکیده: 

مقدمه: عصر کنونی شاهد پیشرفت چشمگیری در زمینه فن آوری بوده است. یکی از جدیدترین فناوری ها واقعیت مجازی می باشد. واقعیت مجازی در بسیاری از مناطق مختلف زندگی ما ادغام شده است، از بازی های ویدیویی گرفته تا موارد مختلف استفاده صنعتی و همچنین در زمینه آموزش، مسافرت، مراقبت های بهداشتی، سرگرمی و تحقیق. علاوه بر این مطالعات بسیاری به اهمیت تکنولوژی واقعیت مجازی در زمینه های روانشناسی و درمان اختلالات روانی مانند ترس از پرواز، مدیریت استرس و بسیاری موارد دیگر اشاره کرده اند. علی رغم سود مندی ارائه شده برای واقعیت مجازی، نگرش بیماران مبتلا به اختلالات روانی نسبت به استفاده از آن هنوز نامشخص است. لذا هدف این مطالعه طراحی پرسشنامه ای با هدف میزان پذیرش تکنولوژی واقعیت مجازی در بین بیماران مبتلا به اختلالات روانی بود. روش کار: این مطالعه ی طراحی و پیاده سازی ابزار در دو فاز طراحی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه در سال 1400 انجام شد. در این مطالعه برای بررسی روایی محتوایی از ضریب های CVR و CVI استفاده شد و با کمک روش آلفای کرونباخ، پایایی درونی آن تعیین گردید. نتایج: در مطالعه حاضر شاخص روایی محتوا 8/ 0 تعیین شد که عددی قابل قبول برای این پرسشنامه می باشد. همچنین آلفای کرونباخ 7/. به دست آمد و همبستگی بین سوالات در سطح معناداری 0. 0001 قابل قبول بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر درباره بررسی شاخص های روایی و پایایی مرتبط با پرسشنامه ذکر شده مشخص گردید که پرسشنامه مذکور از روایی و پایایی مناسبی برای بررسی میزان پذیرش تکنولوژی واقعیت مجازی در بین بیماران مبتلا به اختلالات روانی برخوردار می باشد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3080

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 736 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    71-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    94
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

مقدمه: در ﻣﻴﺎن ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪد و ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن، انگیزش نقش ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ و ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮی را اﻳﻔﺎ می نماید. ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﺪرس را در اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺪاﺑﻴﺮ و فعالیت های ﻳﺎددﻫﻲ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺗﻌﺎﻣﻞ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﺎ ﻓﺮاﮔﻴﺮان و در ﻧﻬﺎﻳﺖ اﻓﺰاﻳﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺪرﻳﺲ ﻳﺎری می نماید. لذا این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ با ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣؤﺛﺮ ﺑﺮ آن در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دانشکده ی پرستاری و مامایی زاهدان انجام گردید. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی 255 نفر از دانشجویان دانشکده ی پرستاری و مامایی زاهدان که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده بودند انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه انگیزش تحصیلی والرند و پرسش نامه عوامل مرتبط روحی و همکاران که چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزش دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی را مورد بررسی قرار می دهد، استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین سنی مشارکت کنندگان در این پژوهش 04/3 ±22/23 بود و میانگین نمره ی کلی انگیزش دانشجویان (6/16± 68/133) بود و اکثریت دانشجویان از لحاظ انگیزش تحصیلی در سطح متوسط قرار داشتند و انگیزش تحصیلی دانشجویان با سن، جنس، رشته ی تحصیلی و سال چندم دانشگاه بودن ارتباط دارد(p≤0/05). بررسی ارتباط انگیزش تحصیلی با عوامل مرتبط نیز نشان داد که بین هر چهار عامل رفاه دانشجویی، آموزش دانشکده، مراکز آموزشی و آینده شغلی با انگیزش تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی داری وجود دارد (p≤0/05). نتیجه گیری: از آنجایی که انگیزش کلید یادگیری دانشجویان هست و دانشجویان رشته های علوم پزشکی مهم ترین سرمایه نه تنها برای جامعه پزشکی بلکه یک سرمایه ملی محسوب می شوند و انگیزش تحصیلی به عنوان نیروی محرک فعالیت های دانشجو و عامل جهت دهنده حرکت محسوب می شود. لذا هرگونه تلاش درجهت تقویت نیروی محرکه در فراگیران بسیار مؤثر و با اهمیت خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 94

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    85-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    43
چکیده: 

مقدمه: با توجه به توسعه ارزیابی الکترونیکی لازم است برنامه ریزی برای اجرای آن درسیستم آموزشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در مطالعه حاضر مروری بر انواع روش های ارزیابی الکترونیکی شامل آزمون های ساختارمند، غیر ساختارمند و استدلالی ارائه شده است. روش کار: مطالعه حاضر مروری از نوع بررسی هدفمند با هدف معرفی و توصیف ابعاد و ویژگی های پدیده مورد بررسی در سیستم های آموزشی انجام شده است. این نوع مطالعات مروری، با هدف بررسی و تبیین ویژگی های یک مفهوم و توضیح آن انجام می شود. مطالعه حاضر از طریق جستجوی کلید واژه های Virtual education Distance education, electronic test, , assessment, e-learning, e-assessment و Formative assessment معادل فارسی آن آموزش از راه دور، آموزش مجازی، آزمون الکترونیکی، ارزیابی الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، ارزیابی تکوینی درپایگاه های داده MagIran, ISC, SID, Scopus, Science Direct, PubMed انجام شده است. جستجو به زبان فارسی و انگلیسی درسال های 2000-سپتامبر 2021 انجام شده است. در بررسی انجام شده در مرحله اول 105 مطالعه استخراج شد. معیار ورود مطالعاتی بودند که در رابطه با عناصر، مولفه ها و روش های ارزیابی در آموزش مجازی انجام شده است که به زبان انگلیسی یا فارسی منتشر شده بودند. عناوین مستخرج بررسی و 52 مستند شامل مقاله، گزارش و راهنما جهت بررسی چکیده در مرحله بعد وارد شد. در نهایت براساس معیار ورود 28 مقاله جهت بررسی کامل متن مورد بررسی قرار گرفت و در مطالعه حاضر استفاده شد. نتایج: انواع آزمون های ساختارمند و غیرساختارمند در فرایند ارزیابی فراگیر درسیستم های آموزش علوم پزشکی کاربرد دارد. مهمترین آزمون های ساختارمند شامل آزمون های چند گزینه ای، سؤالات جای گذاری، انتخاب نقاط مهم تصویر، سؤالات صحیح/غلط و شبیه سازی فرایندها هستند که به صورت الکترونیکی طراحی و اجرا می شوند. سؤالات تشریحی، سؤالات کوتاه پاسخ و سؤالات پرکردنی، سؤالات مبتنی بر سناریو، آزمون های شفاهی و سؤالات مبتنی بر بازاندیشی و بارگذاری فایل در طبقه روش های ارزیابی غیرساختارمند دسته بندی می شوند. همچنین به منظور ارزیابی سطوح بالای شناختی فراگیران و استفاده از رویکرد "ارزیابی برای یادگیری" می توان ازآزمون های مبتنی بر پروژه استفاده کرد. اجرای آزمون های استدلالی به صورت الکترونیکی می تواند برای سنجش مهارت های تصمیم گیری واستدلالی استفاده شود. نتیجه گیری: آزمون های الکترونیکی بستر مناسبی را برای سنجش سطوح مختلف شناختی فراهم می کند که اهمیت زیادی در آموزش علوم پزشکی دارد. نکته خیلی مهم انتخاب متناسب آزمون با اهداف آموزشی است که می تواند در بهبود اثر بخشی ارزیابی مؤثر باشد. لذا استفاده از روش های متنوع و متناسب با اهداف آموزشی توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 43 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button