مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

109
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

46
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی میزان استرس تحصیلی با استفاده از نگرش های ناکارآمد با میانجی گری ذهن آگاهی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 263

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی میزان استرس تحصیلی با استفاده از نگرش های ناکارآمد با میانجی گری ذهن آگاهی در دانش آموزان مدارس متوسطه دوم شهرستان تنکابن انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی, از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش, کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه دوم شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 361 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا (1991), پرسشنامه نگرش های ناکارآمد وایزمن و بک (1978) و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بایر و همکاران (2006) بود. برای تحلیل داده های گردآوری شده از تحلیل مسیر و رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد. نتایج: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که نگرش های ناکارآمد و ذهن آگاهی می توانند به ترتیب 23 % و 16% از تغییرات متغیر ملاک استرس تحصیلی را تبیین کند. همچنین نگرش های ناکارآمد می توانند 19 % از تغییرات متغیر ملاک ذهن آگاهی را تبیین کند. همچنین نتایج نشان داد که نگرش های ناکارآمد بر استرس تحصیلی اثرمستقیم (42/0=β, ) و بر ذهن آگاهی اثرمعکوس (37/0=β,-) دارد. نتیجه گیری: نگرش های نارکارآمد می تواند هم به صورت مستقیم و هم با میانجی ذهن آگاهی, میزان استرس تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرزه حاجی آقایی، منیره، محمودی، آرمین، و حسینی نیک، سید سلیمان. (1402). پیش بینی میزان استرس تحصیلی با استفاده از نگرش های ناکارآمد با میانجی گری ذهن آگاهی در دانش آموزان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 66(2 )، 249-263. SID. https://sid.ir/paper/1132383/fa

    Vancouver: کپی

    مرزه حاجی آقایی منیره، محمودی آرمین، حسینی نیک سید سلیمان. پیش بینی میزان استرس تحصیلی با استفاده از نگرش های ناکارآمد با میانجی گری ذهن آگاهی در دانش آموزان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1402؛66(2 ):249-263. Available from: https://sid.ir/paper/1132383/fa

    IEEE: کپی

    منیره مرزه حاجی آقایی، آرمین محمودی، و سید سلیمان حسینی نیک، “پیش بینی میزان استرس تحصیلی با استفاده از نگرش های ناکارآمد با میانجی گری ذهن آگاهی در دانش آموزان،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 66، no. 2 ، pp. 249–263، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1132383/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button