Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,075
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

906
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل اثربخشی برنامه های پیشگیری در تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد در ایران

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه های پیشگیری از سوء مصرف مواد در تغییر نگرش دانش آموزان و عوامل موثر بر آن است.روش: برای این منظور, با استفاده از روش فراتحلیل, مطالعاتی که به ارزیابی برنامه های پیشگیری پرداخته بودند, گردآوری شدند. برای گردآوری مطالعات از کلید واژه های مرتبط استفاده شده و جستجو در سایت ها و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها صورت پذیرفت و مطالعاتی که با معیارهای ورود به فراتحلیل همخوانی داشتند گزینش شدند و اطلاعات مورد نظر برای آزمون فرضیه ها با پرسشنامه معکوسی که توسط نویسندگان تهیه شده بود, استخراج شد. از 20 مطالعه گزینش شده, آماره های مناسب برای محاسبه اندازه اثر و اطلاعات مورد نیاز دیگر ثبت شده و با نرم افزار CMA2 به محاسبه اندازه اثرها و تجزیه و تحلیل اقدام شد.یافته ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در مجموع برنامه های پیشگیری از سوء مصرف مواد در تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد موفق بوده است. مقدار اندازه اثر تلفیق شده (d=0.608) بوده و به لحاظ آماری نیز معنادار است. از آنجایی که این مقدار در دامنه ای بین 0.6 تا 0.7 قرار دارد, طبق دسته بندی کوهن متوسط ارزیابی می شود. همچنین, نتایج نشان می دهد متغیرهایی نظیر داشتن مبنای نظری, رویکرد تعاملی در ارایه برنامه, شدت برنامه, استفاده از راهبردهای آموزشی متنوع در ارایه, استفاده از آموزش دهندگان همتا به لحاظ آماری تاثیر معناداری بر اثربخشی برنامه پیشگیری داشته و برنامه های اثربخش تری را در تغییر نگرش دانش آموزان پدید آورده است.نتیجه گیری: برای دستیابی به برنامه های اثربخش تر در تغییر نگرش دانش آموزان بایستی متغیرهای فوق را در تدوین و اجرای برنامه ها مد نظر قرار داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مهری، نادر، اسماعیلی، رضا، رجبی رستمی، مهدیه، و ترکاشوند، محمد. (1391). فراتحلیل اثربخشی برنامه های پیشگیری در تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد در ایران. اعتیاد پژوهی، 6(23)، 9-26. SID. https://sid.ir/paper/113660/fa

    Vancouver: کپی

    مهری نادر، اسماعیلی رضا، رجبی رستمی مهدیه، ترکاشوند محمد. فراتحلیل اثربخشی برنامه های پیشگیری در تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد در ایران. اعتیاد پژوهی[Internet]. 1391؛6(23):9-26. Available from: https://sid.ir/paper/113660/fa

    IEEE: کپی

    نادر مهری، رضا اسماعیلی، مهدیه رجبی رستمی، و محمد ترکاشوند، “فراتحلیل اثربخشی برنامه های پیشگیری در تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد در ایران،” اعتیاد پژوهی، vol. 6، no. 23، pp. 9–26، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113660/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا