مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش سبک های مقابله ای بر تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 79

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مشکلات شایع که کارکنان درمان با آن مواجهند, تبعیت نکردن از درمان در مبتلایان به بیماری های مزمن, بویژه در سنین نوجوانی و بلوغ است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش سبک های مقابله ای بر تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلب انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تجربی با طراحی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل در سال 1397 انجام شد. 70 نوجوان 19-9 ساله مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی از بیمارستان قلب شهید رجایی و به روش مستمر انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. نوجوانان گروه مداخله, علاوه بر مراقبت های رایج, آموزش سبک های مقابله با استرس را با استفاده از محتوای آموزشی دریافت نمودند و داده ها با استفاده از پرسشنامه سبک های مقابله ای Lazarus و Folkmn شامل استرس و راه های مقابله با آن, جمع آوری شد و برای گروه کنترل نیز آموزش های معمول درون بخش انجام شد. تحلیل داده ها با آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی, کای اسکوئر و دقیق فیشر در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گردید. یافته ها: براساس نتایج آزمون تی مستقل, میانگین نمره تبعیت از درمان پس از مداخله در دو گروه تفاوت معنی دار آماری داشته و در گروه مداخله بالاتر بود (002/0P=). همچنین میانگین نمره تبعیت از درمان قبل و بعد از آموزش در گروه مداخله تفاوت معنی دار آماری داشت (001/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شیرکوند، لطیفه، علایی کرهرودی، فاطمه، محتشمی، جمیله، و قاسمی، عرفان. (1398). تأثیر آموزش سبک های مقابله ای بر تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی. نشریه پرستاری ایران، 32(119 )، 70-79. SID. https://sid.ir/paper/114084/fa

    Vancouver: کپی

    شیرکوند لطیفه، علایی کرهرودی فاطمه، محتشمی جمیله، قاسمی عرفان. تأثیر آموزش سبک های مقابله ای بر تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1398؛32(119 ):70-79. Available from: https://sid.ir/paper/114084/fa

    IEEE: کپی

    لطیفه شیرکوند، فاطمه علایی کرهرودی، جمیله محتشمی، و عرفان قاسمی، “تأثیر آموزش سبک های مقابله ای بر تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 32، no. 119 ، pp. 70–79، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114084/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button