مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب بستری در بیمارستان

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 63

چکیده

 کاتتریسم قلب به عنوان یک روش تشخیصی مناسب و قابل استفاده برای تشخیص و سامان دهی بیماری های عروق کرونر شناخته شده است. در حالی که انجام آن برای بیماران, ایجاد تنش و اضطراب می نماید. یکی از علل بروز و افزایش اضطراب, ترس از ناشناخته ها است, که با افزایش آگاهی بیماران از طریق آموزش, انتظار می رود این اضطراب کاهش یابد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب صورت گرفته است.این پژوهش 70 نفری انجام شده است. واحدهای مورد پژوهش به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش موجب افزایش دانش و کاهش اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب گردیده است و تفاوت معنی دار آماری در مرحله قبل و بعد از آموزش بین میزان دانش و میزان اضطراب واحدهای مورد پژوهش وجود داشت. در ضمن یافته ها نشان دادند که متغیرهای جنس و وضعیت تاهل در تاثیر آموزش نقش داشته اند.نتیجه آزمون آماری t زوج نشان داد که بین اضطراب و دانش قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری وجود داشته است (P=0.000). ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین تفاوت میزان دانش قبل و بعد از آموزش و تفاوت میزان اضطراب قبل و بعد از آموزش همبستگی معکوس وجود داشته است (r=-0.395 p=0.001) به عبارت دیگر هر چه دانش نمونه ها بیشتر شده بود اضطراب آن ها کاهش یافته بود. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که در برنامه های مراقبتی این دسته از بیماران, آموزش نیز در نظر گرفته شود. تحقیق فوق در بیمارانی انجام شد که در انتظار کاتتریسم قلب بودند, پیشنهاد می شود. با استفاده از روش های آموزشی متفاوت تحقیق های مشابهی بر روی بیمارانی که روش های تشخیصی و یا درمانی تهاجمی در مورد آن ها صورت می گیرد, انجام شود و نتایج آن با این تحقیق مورد مقایسه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گنجی، طاهره، طالقانی، نرگس، و حقانی، حمید. (1383). تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب بستری در بیمارستان. نشریه پرستاری ایران، 17(38)، 57-63. SID. https://sid.ir/paper/114207/fa

    Vancouver: کپی

    گنجی طاهره، طالقانی نرگس، حقانی حمید. تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب بستری در بیمارستان. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1383؛17(38):57-63. Available from: https://sid.ir/paper/114207/fa

    IEEE: کپی

    طاهره گنجی، نرگس طالقانی، و حمید حقانی، “تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب بستری در بیمارستان،” نشریه پرستاری ایران، vol. 17، no. 38، pp. 57–63، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114207/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button