مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

41
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

15
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش بهداشت توسط انیمیشن در مقایسه با آموزش با شیوه معمول بر دانش و رفتار بهداشتی و نیز شاخص های پریودنتال دانش آموزان 13 تا 15 ساله مدارس منتخب شهرستان ساری

صفحات

 صفحه شروع 114 | صفحه پایان 124

چکیده

 سابقه و هدف: آموزش بهداشت دهانی در سنین نوجوانی, می تواند سبب تغییر دانش و رفتار بهداشتی ایشان شده و در نهایت به پیشگیری از بروز بیماری های پریودنتال دوره بلوغ منجر شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرگذاری آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن و آموزش شفاهی به روش معمول در تغییر دانش, رفتار و شاخص های پریودنتال نوجوانان, انجام پذیرفت. مواد و روش ها: در مطالعه مداخله ای نیمه تجربی حاضر, 371 دانش آموز 13 تا 15 ساله مدارس منتخب ساری, که توسط نمونه گیری خوشه ای برگزیده شد و دارای معیارهای ورود و فاقد معیارهای خروج بودند, به دو گروه کنترل با آموزش شفاهی (187 نفر) و مداخله با آموزش توسط انیمیشن(184 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه و معاینات بالینی شاخص های لثه ای(GI), پلاک(PI) و خونریزی از سالکوس لثه (SBI) پیش از مداخله و چهار هفته پس از مداخله انجام شد و داده ها در نرم افزار SPSS ver23 وارد شد. از آزمون های t مستقل و کوواریانس جهت آنالیز داده ها استفاده شده و 0/05P< معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: پس از مداخله, میانگین نمرات شاخص های دانش, رفتار, GI, PI و SBI به ترتیب از 6/27, 5/90, 1/10, 0/85 و 0/31 به7/53, 7/08, 0/73, 0/53 و 0/21 تغییر یافت. تمامی شاخص ها در گروه کنترل نیز بهبود یافتند؛ با این حال, پس از مداخله, اختلاف چشمگیری میان گروه انیمیشن و گروه کنترل در تمامی شاخص ها, به استثنای رفتار بهداشتی, به ثبت رسید (0/05P<). استنتاج: آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن رویکردی نوین و تاثیرگذار است که می تواند جذابیت بیش تری برای نوجوانان داشته و در پیشگیری از بیماری های پریودنتال موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button