مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

76
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش فرآیند پرستاری به دو روش کلاس وارونه و نقشه مفهومی با کلاس وارونه و شیوه سنتی بر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و رضایت دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 134

چکیده

 سابقه و هدف: فرایند پرستاری چارچوبی است که پرستاران توانایی ها و مشکلات بیماران را تعیین و روش های ارزیابی و برنامه ریزی برنامه مراقبت پرستاری را تدوین می کنند. از چالش های آموزش پرستاری استفاده از روش هایی برای ارتقا, یادگیری و مهارت های تفکر خلاق در فراگیران است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه دو روش کلاس وارونه (Flipped classroom) و نقشه مفهومی (Conceptual map) و کلاس وارونه و شیوه سنتی برای مبحث فرایند پرستاری بر متغیر راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و رضایت دانشجویان پرستاری تدوین شد. مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان پرستاری ترم یک ورودی مهر (تدریس به روش کلاس وارنه و سنتی) و بهمن (تدریس به روش کلاس وارونه و نقشه مفهومی) سال 1401 دانشکده پرستاری مامایی نسیبه ساری بود. ابزار مطالعه پرسشنامه دو قسمتی(اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه راهبردهای یادگیری) بود. برای بررسی میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس مقیاس VAS(Visual Analog Scale) استفاده شد. در این مطالعه مبحث فرایند پرستاری از درس اصول و مهارت های پرستاری انتخاب شد, پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یک بار قبل و سپس 4 هفته بعد از انجام تدریس توسط دانشجویان تکمیل شد. ورود داده ها و آنالیز آن ها با استفاده از نرم افزارSPSS ورژن 24 انجام گرفت. یافته ها: در این مطالعه 37 دانشجو در ترم مهر (گروه آموزش به شیوه تدریس کلاس وارونه و سنتی) و 43 دانشجو در ترم بهمن (گروه آموزش به شیوه کلاس وارونه و نقشه مفهومی) مشارکت داشتند. تمامی دانشجویان مجرد بودند. 100 درصد از دانشجویان فقط در حال تحصیل بودند. بین رضایت دانشجویان از شیوه تدریس کلاس وارونه و شیوه سنتی (1/38±8/54) با شیوه تدریس کلاس وارونه و نقشه مفهومی (1/84±7/98) اختلاف معنی داری مشاهده نشد(0/124 P=). آزمون تی تست نشان داد میانگین راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بعد از اجرای دو روش تدریس اختلاف معنی داری نداشت(0/258 P=). بر اساس آزمون تی زوجی مقایسه قبل و بعد میانگین راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در گروه کلاس وارونه و روش سنتی تفاوت معنی دار نشان داد(0/013 P=). استنتاج: یافته ها نشان داد رضایت دانشجویان و میانگین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از شیوه تدریس کلاس وارونه و شیوه سنتی بیش تر بود. در نتیجه ضمن توصیه تدریس به صورت ترکیبی (روش های سنتی و با سایر روش های نوین تدریس) پیشنهاد می شود تحقیقاتی با حجم نمونه بیش تر و در ترم های بالاتر انجام شود

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button